9 Konsentrasjonsdrepere

Vanskelig å konsentrere seg etter ferien? Eller å komme i gang og opp på et bra aktivitetsnivå? Det hjelper å luke ut noen hindringer:

 

Sosiale medier

Hver gang du sjekker Facebook eller andre sosiale kanaler, hopper du ut av det du holder på med, og må ”reboote”. Det tar mye tid og mye konsentrasjon.

Ikke logg inn på sosiale medier mens du jobber. Sjekk i pauser så den konstante strømmen i ”feeden” ikke kan forstyrre konsentrasjonen. Hvis du ikke klarer å motstå fristelsen, ta laptopen et sted uten nett!

 

Overfylt innboks

Epost er forstyrrende når man holder på med noe annet. Du kommer ikke til å jobbe effektivt hvis du hele tiden må sjekke eposter og svare med en gang.

I stedet for å sjekke epost hele tiden, sett av tid til det i bolker i løpet av dagen. Resten av dagen kan du lukke epostprogrammet, slik at du kan jobbe uforstyrret.

Sørg for at innboksen ikke er overfylt. Det er et stressmoment i seg selv. Tøm og legg i mapper.

 

Ryddig arbeidsplass

Et rotete skrivebord og bunker av papir er stressende. For å rydde opp i hodet, rydd utenfor hodet først!

 

Mobilen

Hvis du jobber med noe som krever konsentrasjon og har stramme deadlines, sett mobilen på lydløs eller snu skjermen ned så du ikke får varsler hele tiden. Du må ikke ALLTID være tilgjengelig.

 

Multitasking

Du tror kanskje du får gjort mer på kortere tid ved å slå mange fluer i ett smekk. Men slik er det ikke. Du flytter oppmerksomheten fra en ting til den andre. Til sist er det faktisk slik at alt tar lengre tid enn om du konsentrerer deg om en ting om gangen.

 

Lurt med lister!

Det er stressende å tenke på alt man ikke må glemme. Det tar energi og konsentrasjon. Derfor lønner det seg lag lister! Skriv ned alt du skal huske, eller gjøre i løpet av dagen – få det ned på papiret, og slapp av. Stryk over ettersom ting blir gjort – det er en god følelse!

 

Stress

Når du føler at du har for mye å gjøre og er bakpå, blir du mindre effektiv. I tillegg gjør stress deg syk! Lær deg stress-reduserende teknikker. Om det er å gå i naturen, meditasjon og yoga, gå utenfor kontoret og puste inn frisk luft eller annen form for avkobling.

 

Trøtthet

Få nok søvn, ellers går det ut over konsentrasjonen. 7-9 timer om natten. La mobilen ligge når du skal legge deg!

 

Sult

Hjernen klarer ikke å fokusere uten drivstoff, så ikke hopp over måltider. Dessuten få i deg bra drivstoff. Ikke søppel!

 

Les også: Multi-tasking er oppskrytt 

No Comments

Leave a Comment: