Hvem tror du påvirker samfunnstrendene mest? De som er yngst eller de som er flest? Det er ofte den siste gruppen. Og hvem er det flest av? Jo, babyboomers fra 50-60-tallet. Altså de voksne forbrukerne. Det er nemlig ingen direkte sammenheng mellom å være ung og trendsetter.
Ipsos har i mange år laget rapporten ”Den voksne forbruker” og presenterte smakebiter på et frokostseminar nylig. De har kartlagt den største gruppen babyboomers siden 2005.
Noen interessante fakta fra Cato Svendsen i North Consultants og Lise Campbell Lehne i Ipsos:
Googles Vidar Falkenberg fortalte at alle er opptatt av yngre målgrupper, selv om målgruppetenking definert utfra alder er totalt avleggs.
Noen punkter:
”Levealderen i dag er så høy at perioden mellom 60 og 90 år utgjør en tredjedel av livet”, skriver adm.dir. Anita Sindland Dietrichson i Næringsforeningen i Kristandsandsregionen i Dagens Næringsliv 17.2.16. Hun er glad for å ha en utfordrende jobb selv om hun fyller 62 år.
Astrid Nøklebye Heiberg påpeker at godt voksne i dag har bedre ressurser, er mer teknologivante, har andre familiemønstre og preferanser enn tidligere generasjoner. Hun ble statssekretær i en alder av 77 år.
De vi gjerne kaller ”seniorer” er ressurssterke kunder, som krever god informasjon på mange kanaler.
Bestill hele rapporten her: http://ipsos-mmi.no/sites/default/files/Voksen%20redigert.pdf
Jr. Kommunikasjonsrådgiver / Sosiale medier spesialist