Ansikt til ansikt med fremtiden

Dynamisk markedsføring, såkalt Digital Signage, begynner nå for alvor å gjøre sitt inntog i Norge. Markedet er fortsatt ungt, men flere og flere ser verdien av å investere i gode skjermløsninger hvor man raskt og målrettet kan endre budskap.

digital-signage-food

– Det forundrer meg hvor mye av markedsbudsjetter som benyttes til å trekke folk INN i butikken, men hvor lite ressurser som benyttes til salgsutløsende aktiviteter INNE i selve butikken, sier Geir Engh i Cillion. Selskapet spesialiserer seg blant annet på digitale skjermløsninger og huser en voksende gjeng teknologientusiaster på Løren i Oslo.

geir-engh

Massekommunikasjon ”bye, bye”
For å illustrere et eksempel; – Mandag formiddag kl. 10:00 var jeg innom en av de store bokhandelkjedene. Der ble jeg møtt av en stor plakat: ”TILBUD TIL STUDIESTART”.

– Hvor mange studenter befinner seg i en bokhandel på formiddagen en hverdag? Trolig er de vel på skolen ettersom de fleste studier startet for flere uker siden, undrer Engh.

Visning av reklame og markedsføringsbudskap på en skjerm eller annen visningsflate har eksistert lenge, men løsningene er i stor grad basert på statisk informasjon, og krever manuell endring. Ofte snakker vi om en powerpoint presentasjon som går i loop – men mulighetene er så mange flere.

Ansiktsgjenkjenning styrer budskapet
Cillion tilbyr nå et nytt markedsføringskonsept for detaljhandelen basert på segmentbasert ansiktsgjenkjenning og digital signage. Løsningen gjør det mulig å tilpasse informasjonen i sanntid slik at rett person får riktig budskap.

Kameraer i butikken er koblet mot en egen programvare som ved hjelp av avanserte algoritmer kan plassere butikkens kunder i forhåndsdefinerte segmenter ut fra ansiktstrekk. For eksempel kjønn eller alder.

Sammen med informasjon fra forretningssystemet kan digitale visningsflater i butikken levere kjøpsutløsende informasjon tilpasset kundene i butikken, spesifikke kampanjer, tid på dagen, værmelding og lagerstatus.

– Dette er nytt og banebrytende, og gir markedsførere en helt ny verktøykasse av muligheter. Det vi har hørt om på internasjonale messer i årevis er nå tilgjengelig i Norge, sier Engh. Forbrukerne vil ikke merke annet enn at de møtes med mer relevante budskap, og slipper å sile massekommunikasjon som ikke er rettet mot dem.coffe

Treffsikker kanal –  Frigjør tid
Kampanjer kan planlegges i forveien, det kan tas hensyn til geografiske forskjeller og ulik varebeholdning og uforutsette hendelser. Endringer i en pågående kampanje kan gjennomføres på minuttet. Innholdet blir dynamisk og målrettet.

– Tenk deg at du kommer inn i en butikk og opplever at alle reklameplakatene skiftes ut rett foran øynene dine og tilpasses deg og dine behov. Det kan være morgendagens shoppingopplevelse.

– Kommunikasjon i butikk har fortsatt en lei tendens til å bli håndtert i siste liten, på slutten av en kampanjeutvikling. Når man med denne nye teknologien får mulighet til å vise langt flere forskjellige budskap, tilpasset segmenter og produktkategorier, så vil det stilles større krav til både annonsører og byråer, sier Engh.

Koster ikke skjorta
– Mange er redd for at løsningene er svært kostbare, men vår erfaring er at ingen detter av stolen når de får presentert priser. Prisnivået på skjermer i alle størrelser går stadig nedover, samtidig som teknologien stadig forbedres. Fremover vil man se en økende bruk av digitale skjermer både ute- og innendørs.

Innholdet lages som regel allikevel av kommunikasjonsavdelinger og reklamebyråer – og det koster å trykke og distribuere, henge opp og ta ned plakater. Vi står for teknologiløsningen og kobler kundens systemer sammen med publiseringsverktøy. Deretter mates systemet med innhold. Fra avtaleinngåelse i f.eks. en klesbutikk kan løsningen være gjennomført og oppe og gå på 2-3uker. På kort tid kan en hel årskampanje automatiseres – og justeres lynraskt ved behov. Med innlogging kan man styre annonseinnhold fra hvor som helst man har nettilgang. Det gir stor fleksibilitet.

RETT budskap til RETT mottaker til RETT tid
Digital Signage har meget fleksibel funksjonalitet. Løsningen kan settes opp både som informasjonskanal og salgsutløsende reklamekanal for blant annet handels- og servicenæringen, hoteller, flyplasser, togstasjoner, museer, kjøpesentre, restauranter, banker, skoler osv.

Sykehus

  • Kampanjer basert på logistikk, økonomisystem og kassasystem
  • Budskap basert på vær, årstider og tid på døgnet – til ulike mottaker grupper
  • Sensorer som kjenner igjen alder og kjønn – og deretter tilpasser innholdet på visningsskjermen

Interaktivitet – Touch – Integrasjon sosiale medier

  • Mulighet for touch skjerm og la kundene være interaktive
  • Produktvelger og mer-salg muligheter: ”Se den blå skjorten som rød i prøverommet”. ”Accessoirer som passer til”
  • Presentasjonsvideoer og opplærings videoer
  • Bruk statistikk til å bestemme kampanjer og visninger
  • Integrer touch muligheter med Webshop og sosiale medier

DigitalretailMulighetene er endeløse. Dynamisk markedsføring er fremtiden.

Nysgjerrig på mulighetene for ditt selskap? Ta kontakt med Involve!

 

No Comments

Leave a Comment: