Bloggsfæren er blitt proff

Det er et overveldende antall unge jenters våte drøm å tjene penger på bloggen sin, men av det store antallet bloggere er det få som tjener godt. Det vi har sett det siste året er en økt profesjonalisering av hele bloggsfæren. Og det har skjedd fort.

Norge er langt fremme med bloggplattformer som virker som «management» for godt besøkte blogger.

Nettavisen med sin blogg.no var starten på en plattform som gjorde blogging lett tilgjengelig for mange, og som bidro til at flere bloggere er blitt kjempestore. Nettavisen har i det siste integrert bloggerne i side2.no, som fungerer som en livsstilportal med redaksjonelt stoff fra både redaksjon og bloggere, og tett samarbeid mellom de to.

Bonnier satser på stylista.no med satsing på mote, som komplimenterer deres magasinunivers, og skaper nye muligheter for annonsører og samarbeidspartnere.

Femelle.no er enda en portal, og plutselig kom United Bloggers fykende inn i manesjen. På rekordtid har de 105 bloggere, 11 ansatte og internasjonale lanseringsplaner.

Vi traff Christina Fraas, kreativ leder hos United Bloggers. Hun fortalte om et vell av muligheter for samarbeid mellom bloggerne og kommersielle aktører. «Hvis man plukker ut bloggere som snakker til din kundegruppe, kan man kjøpe et visst antall blogginnlegg, inngå lengre samarbeid, få blogger til å stille på kundekvelder, intervju i kundemagasin og mye mer. Det er egentlig kreativiteten som setter grenser.» Det gis månedlig evaluering, og lages detaljerte «postingplaner».

«Det er mange muligheter, og å bruke bloggere som snakker til riktig målgruppe, kan gi stor salgsutløsende effekt.»

Hvis dere er interessert i mer informasjon om bloggsfæren og mulige samarbeidsmuligheter kontakt Ingalill hos Involve! på mobil 9282 7559.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.