Det nye buzz-ordet: Content Marketing

Content Marketing har vært det store buzz-ordet de siste par årene. Med andre ord; velfundert bruk av godt innhold som bidrar til god merkevarebygging og salg.

 

Reklameverdens nye virkelighet:

  • Vi ser 3000 daglige reklamebudskap om dagen (husker 2)
  • 25% bruker AdBlock
  • 55% spoler over reklame
  • 2,1 mill har reservasjon mot telefonsalg
  • 1,2 mill har reservasjon mot adressert reklame

 

TV-reklame og en del massekommunikasjon funker fortsatt. Men det er i hovedsak de største aktørene som kan tillate seg så store markedsbudsjetter at det har effekt over tid.

 

Hvis gjort ordentlig, gir internett alle de små og mellomstore bedriftene de beste muligheter for å kommunisere med sine kunder og skaffe nye.

 

7 Content Marketing tips:

 

  • Lag en god innholdsplan: Internett har gjort alle til redaktører. Bestemmer man seg for stor tilstedeværelse på digitale plattformer, krever det også gode gjennomtenkte innholdsplaner.

 

  • Søkeoptimalisert: 90 % kjøp starter på Google i forbrukermarkedet. 60-70% i b2b markedet. Derfor flyttes mange annonsekroner til Google. Det er viktig hele tiden å se på hva som er målet for sin merkevare, og ikke bare herje vilt på Google. Det viktigste er å gjøre hjemmeleksen sin og sørge for at egne kanaler er optimalisert, og inneholder interessant informasjon som både bygger omdømme, engasjerer og har nytteverdi for dem man vil nå. Dette må være på plass før man skyter løs i Google.

 

  • Ha en god strategi for egne kanaler: Denne teknologiske utviklingen fører til at stadig flere bedrifter flytter store deler av sitt markedsbudsjett fra ren reklame i eksterne kanaler til utvikling av innhold på egne kanaler. Med egne kanaler menes egen webside, nyhetsbrev,  sosiale medier (FB, Insta, Pinterest, Linkedin, Twitter, YouTube), kundemagasin digitalt og print, egne events, blogg. En god innholdsstrategi gir bedrifter styring over egen merkevare. Det krever at man engasjerer, at timingen er perfekt, at man har en gjennomtenkt og fleksibel plan, og at man bruker ressurser på det.

 

  • Mål effekten av det du gjør: Fordelen er at alt er målbart på nett. Nå ser man raskt effekten av det man gjør,  kan snu seg helt rundt og prøve noe annet hvis det ikke fungerer. Det krever fleksibilitet og villighet til å endre seg.

Hvem er Millennials og hva ønsker de. Les mer.

  • Snakk med kundene: Facebook er i tillegg en god plattform for kundepleie, der man kan gi raske svar på spørsmål og informasjon som kan bidra til god kundedialog. Det kan spare bedriften for ressurser som kan brukes på de mer alvorlige tilfellene hos kundeservice, men det må også settes inn ressurser og vaktordninger.

 

  • Alle bransjer kan lage godt innhold: Til og med bransjer som vanligvis ikke pleide å kommunisere til forbrukere på egne kanaler er nå i full gang. For eksempel farmasibransjen, banker, forsikringsselskaper og matkjeder. Se dnb.no som utviklet Vips og har bankdirektøren Runes blogg, kiwi.no, msguiden.no (Sanofi/Genzyme).

 

  • Vær på sosiale medier: Sosiale medier og egne kanaler med god innholdsstrategi er gull verdt for å engasjere, bygge merkevare, skape tillit og lojalitet. Selv om forbrukere aldri har vært mindre lojale enn nå, kan tilstedeværelse på sosiale medier bidra til å knytte kunder til din merkevare.

 

  • Tenk mobil: I dag foregår 60-90% av besøk på en rekke sosiale medier og nettsider via mobile plattformer. Dette krever en ny måte å publisere innhold på. Både timing (når folk våkner, er på trikken, på vei hjem, eller skal legge seg) – og innholdet må være visuelt – bilder, videosnutter, lett tilgjengelig.

 

Hva fikk Burberry fra skyttergravene til digital suksess

 

Poenget er å være der dine kunder er, være relevant, interessant, engasjere, skape ”word of mouth” – og lyst til å dele. For til sist å konvertere til salg. Dvs. at det må være en lett tilgjengelig ”call to action” i det meste av det som gjøres. Et eksempel er at for hvert nyhetsbrev med nyttig innhold og gode deals, øker salget med et par hundre prosent for aktører innen netthandel.

 

Vil du vite mer kontakt oss her

Ingalill Sandal, mobil 9282 7559

No Comments

Leave a Comment: