Den voksne forbrukeren

Hvem tror du påvirker samfunnstrendene mest? De som er yngst eller de som er flest? Det er ofte den siste gruppen. Og hvem er det flest av? Jo, babyboomers fra 50-60-tallet. Altså de voksne forbrukerne. Det er nemlig ingen direkte sammenheng mellom å være ung og trendsetter.

 

Ipsos har i mange år laget rapporten ”Den voksne forbruker” og presenterte smakebiter på et frokostseminar nylig. De har kartlagt den største gruppen babyboomers siden 2005.

 

Noen interessante fakta fra Cato Svendsen i North Consultants og Lise Campbell Lehne i Ipsos:

 

  • Norge har en befolkning på rundt 5 225 000 mennesker. Det er 1,8 millioner mellom 25 og 50 år, men over 2,3 millioner mennesker over 45 år.
  • Det er en sterk urbaniseringstrend. 8 av 10 nordmenn bor i byer. Flere av de voksne flytter til byen. I 2014 byttet 686 000 bolig – og trenden er mot tett bebygde strøk og byer. Kun 4% ønsker å bo i landlige omgivelser.
  • De fleste bytter enebolig med leilighet. 5% av de på 50 år eller mer planlegger å flytte de neste 12 månedene. 42% har planer om oppussing.
  • Hvorfor flytter de fra hus til byleilighet? De vil kvitte seg med pendlertilværelsen. Spare tid, ha 1 bil, ha tilbud i nærheten.
  • Og hvem er best i klassen? Unge under 30 år kaster mer mat enn de på 50+. De voksne 50+ trener mer i dag enn for 5 år siden. 26 % ønsker å oppleve nye steder og liker ”weekend-breaks” på 3-5 dager.
  • De voksne forbrukerne er mestre i impulskjøp og nytelse. De vil inspireres og engasjeres. 70 % av kjøpsbeslutningen tas i butikken. Men de samler inn informasjon fra mange kanaler – nett, print, reklame, og liker ikke irrelevant informasjon og forstyrrende reklame. Nytteverdien er viktigst. De går lei av fjas. Skal du nå de voksne forbrukerne, snakk til dem, på mange kanaler.
  • 97 % av 55+ er på nett og sosiale medier. Den største veksten på Twitter er blant 55-64 åringer. Og de er på nett gjennomsnittlig 12 timer om dagen.

 

Googles Vidar Falkenberg fortalte at alle er opptatt av yngre målgrupper, selv om målgruppetenking definert utfra alder er totalt avleggs. Noen punkter:

  • 71% av dem på 55+ starter med å finne informasjon på nett, før de kjøper noe.
  • Voksne forbrukere er veldig positive til teknologi, men er også mest bekymret for personvern.
  • Voksne forbrukere multitasker akkurat som de unge; TV står på, men de er samtidig på mobil og pad.
  • Voksne forbrukere har i gjennomsnitt 3 enheter på nett; smartphone, pad og PC.
  • Blant 60+ forbrukere er 7 av 10 på nett hver dag. De har lenge handlet reiser på nett. 91% gjør research på nett. 8 av 10 handler på nett. 1 av 5 innhenter informasjon på mobil, men 1 av 10 handler via mobilen – da flytter de heller kjøpet til PC.
  • 70% synes nettsider er dårligere på mobil: NB! TILPASS NETTSIDEN MOBIL! Hvis ikke, går de til konkurrentens nettside.
  • Vær til stede med informasjon tidlig i kjøpsprosessen, når folk gjør research. Tilpass informasjon til nivåer i kjøpsprosessen og tenk omnichannel.

 

”Levealderen i dag er så høy at perioden mellom 60 og 90 år utgjør en tredjedel av livet”, skriver adm.dir. Anita Sindland Dietrichson i Næringsforeningen i Kristandsandsregionen i Dagens Næringsliv 17.2.16. Hun er glad for å ha en utfordrende jobb selv om hun fyller 62 år.

 

Astrid Nøklebye Heiberg påpeker at godt voksne i dag har bedre ressurser, er mer teknologivante, har andre familiemønstre og preferanser enn tidligere generasjoner. Hun ble statssekretær i en alder av 77 år.

De vi gjerne kaller ”seniorer” er ressurssterke kunder, som krever god informasjon på mange kanaler.

 

Bestill hele rapporten her: http://ipsos-mmi.no/sites/default/files/Voksen%20redigert.pdf

 

 

No Comments

Leave a Comment: