twitter logo

Ett bilde forandret mye

Den døde 3-åringen Aylan Kurdi på stranden ble symbolet på folkevandringen vi har opplevd det siste året. På 12 timer ble bildet delt 20 millioner ganger.

Bildet av Aylan Kurdi påvirket den politiske diskusjonen og bidro til kampanjer på Facebook for å hjelpe flyktninger, både i Oslo og mange europeiske byer.

Aylan Kurdi - New York Times

Aylan Kurdi – New York Times

Lin Prøitz ved britiske Visual Social Media Lab undersøkte meldinger på sosiale medier og Google-søk i tiden da Aylan Kurdi dominerte mediebildet. Twitter har en helt egen rolle. Her er noe av det de fant:

Journalister delte bildet på Twitter, og dagen etter ble nyheten nevnt i 53 000 meldinger i timen. Først tyrkiske medier og Twitterbrukere, deretter internasjonal presse og organisasjoner. Da Washington Post i Beirut postet bildet eksploderte spredningen, og i løpet av 30 minutter er bildet globalt. I løpet av 12 timer er bildet delt 20 millioner ganger.

Etter 48 timer kom det mer kunstneriske fremstillinger av bildet. Vi delte aller mest på Twitter. Fordi Twitter er bygget på løsere nettverk enn Facebook, bidrar det til raskere spredning til flere typer miljøer og mennesker.

Det var bildet som ble delt, ikke linker og tekst. Bildet var sterkt og snakket for seg selv, men dette er også et bevis på hvor mye bilder betyr i sosiale medier.

Bildet av Aylan Kurdi ble ikonisk og forandret debatten.

Kilder: Forskning.no

Visual Social Media Lab

No Comments

Leave a Comment: