Hvorfor blogge?

Markedsføring i dag handler mye om innhold. Derfor gir det mening å se nærmere på blogging som en av de mest verdifulle reklamekanalene. Det er kostnadseffektivt. Det har langvarige SEO-fordeler. Det oppfordrer til mer engasjement av merkevaren. Det kan øke trafikken og påvirke til fortjent omtale og spredning.

 

Leserne søker innhold fordi de har en interesse i det. Mange har konkrete varige interesser. Noen har korte impulshensikter. De vil naturligvis forsøke å finne innhold som løser disse interessene og behovene.

 

Hvis du tilbyr dem en enkel måte å få dette innholdet på, er det svært sannsynlig at de svarer ja på det og gjør deg fortjent til det – det som er kalt “fortjent markedsføring”.

 

Jeg skal her gi deg noen grunner til hvorfor du bør velge blogg som en av dine primære (reklame)kanaler i markedsføringen.

 

7 grunner for å blogge i markedsføringen:

1 . Blogginnlegg er perfekt for optimalisert søk.

Et blogginnlegg som inneholder aktuelle søkeord vil bli indeksert i søkemotorene, noe som gir markedsfører muligheten til å rangere relevante søkeord for merkevaren og dermed gjøre det lettere for potensielle kunder å finne informasjon om varemerket. Og mens pay-per-klikk plassering av annonser, som AdWords, kan bidra til veksten av merkevaren, er bloggens innhold mer kostnadseffektiv og forsvinner ikke når AdWords-kampanjen avsluttes .

 

2 . Blogginnlegg samler andre former enn ord for interessant innhold.

Blogginnleggene er ikke begrenset til tekst. Innlegg kan være med bilder, video og alt annet visuelt innhold (som infographic) som kan gi en mer detaljert informasjon, og skape en fyldigere og mer delevennlig brukeropplevelse. Mens YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Vines og andre former for sosiale medier har sine spesialfelter hver for seg, så samler et blogginnlegg alt på ett sted. Og kjører du en bannerkampanje, er innholdet borte når den er over, i motsetning til en blogg som varer evig.

 

3 . Blogginnlegg kan enkelt deles via sosiale medier.

Ved å legge sosiale delingsknapper til et blogginnlegg, blir det svært enkelt for leserne å dele bloggens innhold med sine tilhengere, noe som dramatisk utvider rekkevidden av innholdet langt utover bare dine fans og tilhengere av et varemerke. Her anbefaler jeg Twitter som en godt verktøy ved siden av bloggingen. Elektroniske annonser, på en annen side, er ganske enkelt (for det meste) ikke delbart på samme måte som blogginnhold.

 

4 . Blogginnlegg øker trafikken til nettstedet.

Siden blogginnlegg tiltrekker trafikk gjennom søkemotorer, sosiale nettverk eller mailabonnementer, kan de positivt påvirke besøk til merkevarens produktsider eller landingssider. Hvis du bruker nok penger, kan bannerannonsene drive trafikk til nettstedet i korte perioder – men tenker du langsiktig er blogging veldig kostnadseffektivt.

 

5 . Blogginnlegg er en effektiv måte å skape fortjent markedsføring.

Et blogginnlegg kan sende et reklamebudskap på en naturlig og positiv måte til mottaker – fordi de valgte å besøke et bestemt blogginnlegg nettopp fordi det hadde en relevans og interesse i søket. Når markedsførere blogger ærlig og ekte og skaper interesse og sympati, kan det skape noe magisk – nemlig fortjent markedsføring. Men igjen, det må være ekte – og her er det viktig å finne en form som passer den som skal blogge.

 

6 . Blogging oppfordrer til engasjement rundt merkevaren.

Fordi en blogg tillater leseren å kommentere, kan din merkevare engasjere. Det gir, omtrent som Twitter, en mekanisme for å engasjere seg med “likestilte følgere”, eller sagt på en annen måte, “mennesker som viser engasjement offentlig”.

 

7 . Blogging kan bidra til å bygge en kundedatabase.

Ved å tilby e-postabonnement på bloggen din, kan du bygge en database over e-poster og kontakter. Denne databasen er verdifull på den måten at du kan benytte deg av den til å tilby mer innhold og å konkretisere tilbud og events på produkter eller løsninger som er knyttet til disse interessene.

 

Kontakt oss hvis du ønsker å vite mer om blogging og fortjent markedsføring.

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.