Kvinnelig forbrukermakt

I Involve jobber vi med kvinnelige forbrukere hver dag, sammen med kunder i mange, forskjellige bransjer. Selv om kvinner i Norge er godt synlige på de fleste arenaer i samfunnet, er fortsatt de fleste toppledere, markedsdirektører og andre som skal utvikle og selge produkter og tjenester mannfolk.

 

I 2010 var hele forsiden på TIME Magazine prydet med SHECONOMY som en av de viktigste globale trendene. Det handlet om at kvinner er big business. Hvis ikke markedsførere, merkevarer og bedrifter tar kvinner på alvor – kan man gå glipp av store businessmuligheter.

 

En av forskjellene mellom kjønnene er at:

Kvinner er opptatt av mange flere enn seg selv. Menn er opptatt av seg selv.

Kvinner er samlere. Menn er jegere.

 

oppdragTenk deg scenariet butikken:

Kvinnen går inn i butikken, skanner vareutvalget, legger merke til atmosfæren, vil ha service, lar seg distrahere av andre varer og tjenester, er nysgjerrig, går gjerne ut igjen uten å ha kjøpt det hun skulle (men noe helt annet – kanskje til noen andre enn seg selv). Hun må tilbake senere.

 

Mann: Går rett til hyllen, fokuserer på oppdraget, vil ha raske svar, henter det han skal, betaler og går.

HVEM ER DET STØRST POTENSIAL HOS SOM KUNDE?

 

 

Det viser seg også at kvinner forteller flere om et godt kjøp og om god service enn menn. Både “word of mouth” og på sosiale medier.

 

Kvinner er sjefen hjemme. I hvert fall når det gjelder pengebruken!

Kvinner står for 70-80 % av forbruket i en husholdning. Da trodde dere sikkert at det er vaskemidler og leverpostei. Kvinner kjøper også halvdelen av biler, PCer, forbrukerelektronikk. Og så er det noen produsenter som møter dette med rosa skrutrekkere, blomstrete hammere og matchende neglelakk. Men det er ikke det kvinner flest vil ha.

 

Kvinner tar de fleste universitetsgradene og tjener godt. På medisin- og juss-studiet i Oslo er det over 70 % jenter. Tror dere de vil ha rosa PC’er?

 

Det meste av markedsføring mot kvinner dreier seg om skjønnhet, helse og mat. Damebladene skulle hatt flere annonser med elektronikk og bil.

 

Hva med kvinner 50+

Voksne kvinner er åpne for nye impulser. Kvinnene er trendsetterne og en viktig drivkraft for endring og vekst. Synovate sin undersøkelse om voksne forbrukere viser at kvinner 50+ spiser sunnere, trener mer, reiser mer, handler mer, bruker mer penger på egen helse enn de under 50. Allikevel regjerer fortsatt et målgruppetyranni på 20 – 40 år. Nordmenn 50 + utgjør over 2 mill mennesker som sitter på 2/3 av landets formue. Forbrukere i dag er aldersløse. Ikke minst de kule damene på 50+.

 

Voksne forbrukere er trendsetterne. Les mer.

 

Gutta har mestringstro

Professor på BI, Linda Lai, sier at det er en stor kjønnsforskjell i MESTRINGSTRO. Menn har en overdreven tro på seg selv, og menn har mye større maktmotivasjon. Kombinerer du motivasjon til makt med testosteron har du en effektfull cocktail som gjør at gutta ser bort fra egne feil og buser fram. Gutta tiltrekkes mer av pengemål og pengekultur – bransjer der profitt er hovedmålet. Linda Lai anbefaler jenter å lære seg POWER POSING – hvis man skrever med beina går testosteronnivået opp.

 

Så hva er det kvinner vil ha?

Tidsbesparende løsninger, enklere hverdag, fokus på helse, god service og ambience (hun ser nemlig flere farger og flere detaljer enn gutta), hun vil bli sett og forstått (derfor smart med kvinnelige selgere i bilbransjen f.eks.), det skal ha nytteverdi for henne selv og de nærmeste, og hun legger mer merke til om noe har en verdi for samfunnet (mer påvirkelig for CSR).

 

Forstå kvinnene, og tjen mer penger. Rett og slett.

Ta kontakt med oss for en kvinneprat. Kontakt Ingalill Sandal på mobil 92827559

No Comments

Leave a Comment: