Merkevarer og religion

Professor i marketing på Rice University Jesse H. Jones Graduate School of Business, Utpal M. Dholakia, skriver i Harvard Business Review hvordan organisert religion har påvirket menneskelig atferd i tusener av år. Han mener det ikke er overraskende at flere markedsførere har skjønt at de kan bruke de samme prinsippene for å knytte merkevarer til sine kunder. Noen merkevarer adopterer karakteristikkene fra organisert religion. Religion tilbyr nemlig sine følgere tre hovedfordeler;

 

  • Et trossystem og kjerneverdier: Det er essensen i enhver religion. Tenk over slogans som ”Impossible is nothing” (Adidas), ”Challenge everything” (EA Games), ”Make the most of now” (Vodafone) – alle verdier man lett kan omfavne, uten at det har guddommelig opphav.

 

  • Symboler, myter og ritualer: Ritualer er atferd som gjentas og følger en slags oppskrift og inneholder en symbolsk verdi. Vi har flere religiøse ritualer i livets faser som dåp, ekteskap, begravelser. Ritualer gir livet struktur og tilhørighet. Mange av oss har også adoptert ritualer rundt merkevarer, som en spesiell måte å spise Oreokjeks på, adoptert spesielle ord som Frappuccino hos Starbucks hver morgen. Forbrukerpsykologer har vist at å lage ritualer for kundene er en god måte å bygge sterke merkevarer.

 

  • Et fellesskap med likesinnede: Gjennom tidene har religiøst og sosialt fellesskap gått hånd i hånd. I dag representerer mange merkevarer ”communities” som fanklubber, sosiale nettverk og møteplasser. Harley motorsykkeleiere har egne arenaer for å møtes og dyrke Harley. Brukerfora hos Apple, HP, Microsoft der fans bruker timevis på å diskutere og løse problemer. Flere merkevarer arrangerer events og fester for sine fans. Redbull og Converse er blant merker som skaper store univers og communities med sine kunder. Tesla-eiere føler de tilhører en Tesla-menighet.
Branddesigntime.com.au

Branddesigntime.com.au

 

Å knytte til seg kunder gjennom communities og markedsføringstiltak kan styrke merkevaren, men kan naturligvis ikke erstatte nære vennskap, familieverdier og partnerskap. Som markedsførere har man et stort etisk ansvar, samtidig kan mye gjøres som kan engasjere og glede uten å møte moralske dilemmaer.

 

Lykke til!

No Comments

Leave a Comment: