Multi-tasking er oppskrytt

 

De siste årene har vi voksne vært fjetret av ungdommens evne til multitasking. Vi er stolte av at vi også klarer å ha ipad eller laptop på fanget, mens vi ser på TV, er på Twitter og Facebook, og legger ut et bilde på Instagram. Samtidig.

 

Vi innbiller oss at ungdommer klarer å lese matte, mens det sier pling, pling, pling på messenger, snapchat, sms.

 

Hvor mye får du med deg av det Torp sier på TV, når du oppdaterer Facebook-statusen og Twitrer samtidig? Neppe mye.

 

Kvinner skal være bedre enn menn til å multitaske, og det stemmer nok. Men det er på andre områder enn å være på 4 skjermer samtidig. Kvinners multitasking handler mer om at vi klarer å sette på vaskemaskinen mens potetene koker.

 

Ikke tro at digital multitasking er særlig effektivt. Du kan ikke snakke med barna dine, samtidig som du sitter med nesen nedi mobilen. De oppdager fort at de får fjerne svar som avslører at her har ikke mor hørt hva de sa, fordi hun faktisk ikke kan konsentrere seg om flere ting om gangen.

 

Hvis du lurer på hvorfor du trenger Mindfulnes – så er det fordi du multitasker og hjernen og stresshormoner er på Raveparty 24/7.

 

Derfor er det bare å få Monotaskingen tilbake fort som svint. Gjør én ting om gangen og få ting gjort!

Tenk så deilig!

 

  • Logg deg ut av eposten i et par timer. Du må ikke være tilgjengelig hele tiden.
  • La mobilen være på lydløs og bare ta den når det er minsten eller gamle mor som ringer.
  • Lag deg noe godt å drikke, sett deg godt til rette og konsentrer deg om én ting.
  • Smil og vær fornøyd med at nå er den oppgaven gjort. Rull på skuldrene. Gå en tur.
  • Sjekk epost og mobil. Svar på det nødvendigste. Logg ut.
  • Sett i gang med neste oppgave.

 

 

Puuuh. Endelig kan du stryke ut de oppgavene som du prokastinerte bort fordi du først bare skulle svare på epost og mobil og oppdatere Facebook og surfe nettet. All at once.

 

Monotasking leve!

 

 

(Foto fra Jack Flacco)

No Comments

Leave a Comment: