Fra skyttergraven til digital kulhet

Burberry har en lang og imponerende historie. Ikke minst selveste trenchcoaten som ble utviklet til de stakkars guttene som lå i gjørma, og ventet på å bli kanonføde i skyttergravene under første verdenskrig. De kriget og døde i Burberrys elegante trenchcoat. Derav navnet – trench. Det er i det hele tatt et merke som oser av tradisjon, historie og kvalitet.

 

Men det er tydeligvis ikke nok i en verden der vi forbrukere er blitt vant til nye oppfinnelser og hyperraske forandringer, stimuli og underholdning. Burberry ble litt borte i støyen og ble i tillegg oppfattet som traust og gammeldags. Det var ikke gode utsikter for vekst.

 

For noen år siden satt Burberrys kjente designer Christopher Bailey og Burberrys direktør Angela Ahrendts sammen på restaurant og pratet om Burberry som brand og dets fremtid. De tegnet og forklarte på en serviett. De tok servietten med seg tilbake på kontoret, for på den servietten var Burberrys nye kommunikasjons- og brandstrategi.

 

Og hva var nøkkelen? Jo. Buzz-ordet. Content marketing. En omfattende digital strategi. Sosiale medier. Egne kanaler. Nå skulle Burberry kommunisere mer til de unge og suksessrike.

 

Burberry sier selv at de driver like mye med innholdsproduksjon som design. Et eksempel er den interaktive kampanjen ”Burberry Kisses” – som lar brukere sende brev med virtuelle kyss til venner verden rundt. Andre konsepter er Burberry Acoustic, Art of the Trench and Bespoke. Alt for å engasjere forbrukerne og spre Burberry som brand.

 

Mange har vært bekymret for at luksusmerkevarer ville miste sin glorie og mystikk ved å bli for synlige på digitale flater. Men når forbrukere er komfortable med å kjøpe alt online, viser det seg at en gjennomtenkt digital strategi bare har vært et pluss.

 

I tillegg til flere engasjerende konsepter på egne kanaler, omfatter aktivitetene live-stream fra catwalks, virale kampanjer, online communities. Den interaktive, digitale verden er dratt inn i butikkene med interaktive skjermer, muligheter for interaktive handleopplevelser i butikk der du kan ”speile” deg med tilbehør og klær og endre farger og former med et tastetrykk. Du kan legge et produkt på en digital bordflate og få mer informasjon om produktet på en stor skjerm. Digitale konsepter og kampanjer vises på storskjerm. Opplevelsen av Burberry på nett er den samme i butikk.

 

Som Christopher Bailey sier ”It´s part of the overall experience”. Og markedsdirektør Angela Ahrendts kaller det ”The million square foot store” – dvs samme konsept og muligheter over alt. Det handler om å levere relevante opplevelser, sømløst på hvert trinn i kundereisen. Der kundene er. I butikk eller på nett.

 

Burberry har lykkes. De tjener mer. Og de har løftet Burberry bort fra støvete hyller til hippe forbrukere verden over.

No Comments

Leave a Comment: