ENDRINGER I FORBRUKERATFERD UNDER CORONA – HVA VIL VARE?

Vi er vanemennesker og det er krevende og vanskelig å endre forbrukeratferd. Det er ikke gjort i en håndvending. Men en pandemi kan sørge for raskere endring enn vanlig.

Online handel

 

Forbrukere i hele verden er blitt mer prisbevisst og har flyttet enda mer av sin handel online. Det vil sannsynligvis vare, og spesielt de store aktørene innen handel på nett vil vinne på denne utviklingen. Selskaper som allerede er på en digital reise, kan nå øke hastigheten mot digital transformasjon.

Matlaging

 

Det er en økt interesse i coronatiden for å lage god og sunn mat hjemme. Det kan være mange har brutt en barriere og vil fortsette med dette.

Hjemmetrening

 

Overraskende mange har oppdaget fordelene med hjemmetrening, og tilbydere av online-trening er styrket. Noen har innredet treningsrom i huset, andre har kjøpt enklere treningsutstyr og følger online-programmer. Det kan være en trend som vil vare.

Nye arbeidsmåter

 

Mange flere arbeidstakere er nå blitt trygge brukere av digitale kommunikasjonstjenester. Svært mange har også oppdaget at hjemmekontor har mange positive sider. Corona-tiden vil endre arbeidssituasjonen for mange, også når pandemien går over. Vi har lenge vært på vei mot en mer fleksibel arbeidshverdag, noe som høyst sannsynlig er fremskyndet av corona-tiden. Mange bedrifter, arbeidstakere og -givere tenker nytt. Dette er en god anledning til å se på forbedringer, effektivisering og nye måter å jobbe på.

Bekymring

 

Svært mange forbrukere er bekymret for den økonomiske utviklingen og for sine egne jobber fremover. Det resulterer i mer forsiktighet i pengebruk, unntatt når det gjelder mat. Det kuttes i «unødvendige» kjøp som luksusgoder, kosmetikk og forbrukere er mer fokusert på gode tilbud.

De nære ting

 

Corona-tiden vil kanskje styrke DIY-trenden, og mange har lært seg ny kunnskap og fått nye interesser som hagebruk, reparere ting selv, matlaging, fysisk aktivitet, oppdage nærområdet. Vil konsekvensene av pandemien også fremskynde trenden med fokus på det naturlige, ekte og det nære, fremfor økt materialisme? Hva blir «the next normal»?

Kompetanseheving

 

Denne helt spesielle tiden, som også bidrar til samfunns- og forbrukerendringer, bør brukes til å øke kompetansen internt – både i bedriften og personlig – for å møte både nye digitale utfordringer, krav til effektivitet og kostnadsreduksjon, samt globale endringer som også påvirker oss.

Reiserestriksjoner og distansering

 

Under lockdown var «staying in is the new going out» og man så en økning i hjemleveringer, en trend som kanskje vil fortsette. Serveringssteder kan bruke denne erfaringen til å tenke nytt. Restaurantgjester ble fort vant til å bruke en app for bestilling – noe å jobbe videre med?
Har nordmenn oppdaget Norge som sitt nærmeste ferieland? Må reiselivsbransjen i større grad tilpasse sine tilbud norske gjester?

Søker mening

 

Vi har de siste månedene opplevd at bedrifter hjelper sine lokalsamfunn med smittevern eller andre tiltak. Forbrukere forventer kanskje at bedrifter fortsetter med sosialt engasjement etter krisen. Merkevarer forventes i enda større grad å ha en mening utover produktet – et sosialt ansvar.

Mer helsefokus

 

Pandemien har minnet oss på hvor sårbare vi er, og har gjort mange mer helsefokusert. Forbrukere i mange land har kjøpt forebyggende kosttilskudd for å styrke immunforsvaret, i tillegg til å gardere seg med medikamenter hvis man skulle bli syk. Man ser også en økning i interessen for et sunnere kosthold. Noe for både serveringsbransjen og matvareindustrien å følge med på. I England er nå 1 av 4 nyutviklede matprodukter vegan.

Kilde: McKinsey, Havas, The Guardian, New York Times.