PROFILERINGSARTIKLER I MARKETING MIXEN

Liv Hay Hordvik er ekspert på profileringsartikler i Involve! og Profileringsartikler AS. Hun er både økonom, markedsfører og medieviter med lang erfaring fra salg, trykk, merkevarebygging og design. Liv minner oss om at profileringsartikler er viktige elementer i merkevarebygging. Ikke overlat det til den første med ledig kapasitet eller utsett til siste øyeblikk. Ha det som en viktig del av din kommunikasjonsstrategi.

«Min jobb er å hjelpe et foretak, en organisasjon, en destinasjon eller et produkt å skape eller opprettholde identitet og omdømme ved hjelp av profilering», sier Liv Hay Hordvik, prosjektleder i Involve! Profileringsartikler.

 

Profilering og marketing mix

 

Liv er opptatt av at vi må se på profileringsartikler som en del av hele marketing mixen. Alt fra uniformer til firmaparaplyer, penner og ryggsekker er markedsflater, og må være en del av markedsplan og -strategi for å få best mulig effekt av det man gjør.

 

«Profilering gjør en bedrift synlig og består av tekstiler, reklameartikler, gaver, skilting, kontorprodukter med mer. Ved riktig bruk kan det styrke forholdet til både eksterne og interne relasjoner. Intensjonen er å bli sett, husket og få styrket sin merkevare på en positiv måte.»

 

Liv mener at profilering er en av de syv P ´ene i marketing mixen, først og fremst Promotion (gaver) og People (arbeidstøy). Noen er flinke til å bruke profilprodukter som en viktig budskapsbærer, men andre glemmer å inkludere profilering i sine planer i en tidlig fase og ender opp med ad-hoc løsninger. «Hvem har ikke motatt en «cheap og nasty» profileringspakke? Det gir ikke et godt etterlatt inntrykk av avsender å motta noe du ikke har bruk for, og som kanskje har dårlig kvalitet. Det er lett å glemme at profileringsartikler skal styrke omdømmet og fremme merkevaren, ikke det motsatte.»

 

Kick-offs, events, gaver og arbeidstøy

 

Selgere, håndverkere, servicearbeidere – alle er representanter for bedriften. Profilklær kan derfor deles inn i reklameantrekk, arbeidstøy business og arbeidsklær håndverk- eller serviceyrker. Reklameantrekk brukes på kick-off, events, messer hvor logo og budskap er godt synlig. Et eksempel kan være en T-skjorte til Holmenkollstafetten. Arbeidstøy som brukes daglig har ofte en diskret logo, og det er materiale, knapper, sømmer, farger og snitt, som bidrar til å løfte merkevaren. Samtidig kan logo og budskap være mer synlig på mindre deler av uniformen som lue og t-skjorte. Gjennom arbeidstøy bygger firmaet kjennskap og merkevare i direkte møte med kundene, i tillegg til å styrke de ansattes lojalitet og stolthet over sitt arbeidssted. Mange steder er de ansatte involvert i utviklingen av arbeidstøyet de selv skal gå med. Et eksempel er arbeidstøyet de ansatte på alle Shell-stasjonene går med og som håndteres av Involve!Produksjon.