Sosiale Medier: 10 tips for å lykkes med Instagram

Visste du at omtrent 2.7 millioner nordmenn har profil på Instagram? Av disse er det 41% som bruker appen daglig. Motivasjonen til brukere for å være på Instagram er gjerne underholdning, poster fra venner eller for å få inspirasjon. De aller færreste oppretter en profil kun for å følge med på hva en aktør gjør. 

 

Vi har samlet våre 10 beste tips til hvordan du som merkevare likevel kan lage innhold som gjør at folk har lyst til å følge deg.

1. Lag en strategisk posteplan

 

Planlegging er key! Få oversikt over tanker, ideer og sesongbaserte poster. Kjør en workshop og utarbeid en god plan for hva som skal postes og når. Husk å følge posteplanen konsekvent.

 

 2. Bruk relevante hashtags

 

Fordelen med hashtags er at de lar deg bli synlig utover din egen følgerbase, og på de temaene du ønsker synlighet i. I tillegg bidrar de til å øke engasjement og du når bredere ut.

Lag en liste med 10-20 relevante hashtags: markevare-, målgruppe-, tema- og postspesifikke. Det er greit å ta utgangspunkt i den samme lista, men ikke bruk de samme hashtaggene i samme rekkefølge hver gang. Da skjønner algoritmen at du er “lat”, og lar innholdet ditt forsvinne i mengden. 

Med hashtags får du også god oversikt, siden du enkelt kan samle likt innhold under en og samme tag.

 

 3. Gjenbruk!

 

Ta utgangspunkt i gammelt innhold som du vet har gått bra, og tweak det slik at det kan brukes igjen. Dette kan være et tema du tar opp, men gjør variasjon på, en video som får ny postetekst, eller et bilde som redigeres annerledes. Vær kreativ med gammelt innhold!

 

 4. Vær streng med hva du poster

 

Konkurranser og oppfordringer er supert – hvis det ikke pushes på følgerne dine. Du vil helst at folk skal komme til profilen din fordi de føler at de får verdi og nytte av det. Er du grundig og litt streng på det du gjør, så kommer engasjementet krypende. Med andre ord, vær konsistent og post kun innhold som hører hjemme i dine kategorier og som er relevant for deg.

 

 5. Post variert og ofte

 

Instagram er først og fremst en bildedelingstjeneste. Og selv om appen har lagt opp bra til andre formater, slik som video, så er det fremdeles bilder som gjør det desidert best. (Les: bildekarusell)

Det er en grei ting å ha i bakhodet, men det er dermed ikke sagt at du ikke skal poste videoer. Instagram favoriserer profiler som tar i bruk alle formater – dette viser at du putter en del jobb inn i kanalen.

Og målgruppen liker definitivt best en interessant feed med variasjon i både innhold og formater.

  

6. Konsentrer deg om organisk verdiskapning

 

Lag innhold på brukernes premisser – prøv å forstå hva de vil se, lese om, hva de blir inspirert av etc.

Ha mindre fokus på antall likes du får, og økt fokus på hva det er du gjerne ønsker å formidle.

 

 7. Engasjer (deg i) følgerne dine 

 

Spør, svar på alt, oppfordre til dialog og engasjement med quiz og polls i story.

Se hvem som følger kontoen din, og hold et øye med nye følgere. Gå innom profilene deres og kommenter på innhold som du liker.

Finn relevante og lignende kontoer som din egen og engasjer deg i innholdet på disse kontoene. Her kan du få god oversikt over hva som engasjerer en relevant målgruppe, og samtidig få din egen konto mer synlig.

 

Husk at det er viktig å utvise skjønn så ikke snik deg etter følgerne til konkurrenter. Bruk heller tid på å finne potensielle følgere på lignende kontoer. Driver du med eiendom kan du for eksempel sjekke interiørkontoer, boligstylister etc. 

  

8. Post på riktige tidspunkter

 

Grytidlig på morgenen hver dag (inkludert helgene!) er beste tidspunkt å publisere på. Nærmere bestemt mellom 05:00 og 06:00, og ikke på kvelden slik det var tidligere.

Det er fortsatt flere aktive brukere på kvelden, men flere aktive = flere som kjemper om plassen. Det betyr at du forsvinner i mengden. Derfor får du best gjennomslag om morgenen når det er større sjanse for at følgerne dine lettere oppdager deg i mengden.

  

9. Vær dagsaktuell!

 

Du treffer veldig godt om du klarer å ta dagsaktuelle saker og spinne innholdet så det er relevant for egen merkevare. Gjerne med en dæsj humor!

  

10. Analyser og lær

 

For å hele tiden kunne forbedre innholdet du poster, er analyseverktøyene på Instagram kjekke å bruke (du må ha businessprofil). Sjekk statistikk og innsikt om følgerne dine og finn ut hvilket innhold som fungerer og hva som ikke fungerer like bra. Deretter forbedrer og fortsetter med det som funker.

 

 

Trenger du hjelp for å komme i gang med Instagram eller andre kanaler? Eller for å finne tilbake til riktig spor? Ta kontakt med oss, vi er klare til å hjelpe deg!

Les mer om hva vi kan hjelpe deg med her. 

 

Referanse: Ipsos SoMe tracker Q3′ 2021