FARGENS TILTREKNINGSKRAFT

FARGER HAR STOR PSYKOLOGISK VIRKNING PÅ HJERNEN VÅR. FLERE INTERNASJONALE UNDERSØKELSER VISER AT OVER 90 % MENER DET VISUELLE ER DET VIKTIGSTE NÅR DE SKAL KJØPE ET PRODUKT.

Under 6 % gir berøring samme betydning. Sanser som å høre og lukte fikk bare 1 % betydning. Farge styrker merkevarens identitet med 80 % ifølge University of Loyola, Maryland study. Mye tyder også på at opp mot 80 % av kjøpsbeslutninger skjer i butikk. Det er derfor helt avgjørende å fange kjøpers oppmerksomhet raskt og gi kortfattet og nyttig informasjon.

 

Rosa til jenter, blått til gutter?

Hvem har sagt at jenter liker rosa? Flere tester viser nemlig at begge kjønn liker blå best. Den fargen som skiller kjønnene er lilla. I en stor undersøkelse valgte 23 % kvinner lilla som en yndlingsfarge, mens ingen menn valgte lilla. Tvert i mot sa 22 % av mennene at lilla er den verste fargen de vet om!

Men hvorfor liker begge kjønn blå best? Fargen blå er assosiert med renhet, vann, himmel, ro, tillit. Verdier som gjør fargen til en favoritt på tvers av kjønn, alder og kultur.

Nyanseforskjeller

 

I en omfattende undersøkelse fra 2007 (Hulbert and Ling. Biological components of sex differences in colour preference) – viste det seg at er det forskjell i nyansene. Kvinner foretrekker fargetoner med hvitt i, mykere variasjoner av farger, mens menn foretrekker skarpere farger. Menn likte oftere svart, hvitt og grått enn kvinner, og menn valgte oftere farger med sort i, dvs. dypere og kraftigere fargetoner.

For menn er «rødt» rødt. Kvinner er oppmerksom på nyansene. «Sitrongul», «mosegrønt», «plommerødt». Mennene sier gult, grønt, rødt.

Farger styrker hukommelsen og gir assosiasjoner. Farger brukt riktig kan være et verktøy for å skaffe oppmerksomhet om noe spesielt, og minske synligheten av noe annet. Et forsikringsselskap i USA fargela viktig informasjon på sine fakturaer, som resulterte i raskere innbetalinger.

Millennial Pink

 

Denne ser ut til å vare. En matt, nøytral, kalkaktig varm hint av rosa som ikke er glorete Barbie, og som forandrer det man assosierer med jenterosa.

Green is King

 

Forskning fra Washington State University, publisert i Hortechology, viser at mennesker som er i rom med mange grønne planter tåler mer fysisk smerte. Folk jobber også mer effektivt og får mindre stress når det er planter der, og pasienter ble raskere friske og bruker mindre medisin i rom med utsikt mot det grønne.