Ipsos SoMe-tracker Q1 2023

Hvert kvartal kommer Ipsos med en rapport som gir  innblikk i utviklingen av de største sosiale medier kanalene i Norge. Nå er rapporten for første kvartal i 2023 tilgjengelig. 

 

Kanaler du bør følge med på

Kanaler som man bør følge med på fremover er Whatsapp (11%), Twitter (11%) og Pinterest (4%). Dette er kanaler Ipsos følger ekstra nøye med på over tid og vurderer om de fortjener en plass i spotlighten fremover. Disse kan derfor bevege seg begge veier etter hvert som bruken endrer seg.

 

De viktigste trendene for sosiale medier for 1. kvartal 2023

Sosiale medier brukes ukentlig eller oftere av 9 av 10 personer, og daglig av 8 av 10 personer. Det er spesielt aldersgruppen 30-39 år som viser størst interesse, hvor hele 83% oppgir at de bruker sosiale medier minst én gang per dag.

 

Andel profiler

Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 82 % av befolkningen over 18 år hevder å ha dette, noe som tilsvarer ca. 3,56 millioner nordmenn over 18 år.

 

Snapchat har også en betydelig tilstedeværelse i Norge, og er den nest største plattformen med 65% av befolkningen over 18 år som har en profil der. 

 

TikTok har nå blitt en del av topp 5-listen med over 1,3 millioner registrerte voksne brukere i Norge, og har opplevd en stor vekst med en dobling på to år. 31% av nordmenn over 18 år oppgir at de har en profil på denne plattformen.

Daglig bruk

Facebook er fortsatt plattformen flest benytter minst en gang per dag. 66% over 18 år bruker Facebook daglig, mens 49 % bruker Snapchat daglig.

TikTok fortsetter å vokse og er den femte største sosiale medieplattformen i Norge, med hensyn til bruksfrekvens. 22 % av nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.

I målgruppen 18-29 år, er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge med 70 % daglig dekning Etterfulgt av TikTok (56 %) som har vist en sterk økning gjennom hele året og har nå gått forbi både Instagram, YouTube og Facebook i denne målgruppen.

Du kan lese hele rapporten her! 

 

Sosiale medier blir brukt så å si hver dag av de fleste menneskene i Norge, derfor er det lurt for bedrifter å være tilstede på de ulike plattformene. Enten det er betalt eller organisk. Trenger du hjelp med annonsering i sosiale medier eller organisk vekst? Send oss en mail, da vel! post@involve.no

Kilde: Anastasiia Chernykh, Research Manager – Ipsos