KJ@RLIGHET UNDER PRESS

Kjærlighet har aldri vært under så mye press, men til tross for flere skilsmisser i mange deler av verden og mindre tro på å «leve lykkelig i alle sine dager» med en og samme partner svekkes, tror de fleste fortsatt på kjærligheten og søker etter det gode forholdet.

Det kan for mange føles som et stort press for å finne kjærligheten, fra enten samfunnet, familien, klanen eller seg selv – noe som gjør det moderne kjærlighetsjaget til en følelsesmessig berg og dal bane. De fleste vil ikke gi opp søket etter et romantisk ideal.

 

Havas Group, som Involve er en del av, har sammen med Market Probe International studert endringene i synet på kjærlighet, romantikk og forhold. Rapporten summerer opp holdninger og atferd til 17 411 mennesker fra 13 år i 37 land, med hovedfokus på såkalte Prosumers, de som ofte går foran og driver trender.

 

Hovedfunnene av undersøkelsen viser:

 

  • Større arena, flere problemer: Internet og apper har utvidet tilgangen på potensielle partnere dramatisk, men det har ikke gjort det lettere å finne den ene rette. Faktisk sier halvdelen av de spurte at de tror dating var enklere for tidligere generasjoner.

 

  • Tinderella komplekset: Datingarenaen er blitt mer komplisert, siden også mange er der bare for gøy og ikke for å finne en partner. Flørting og sjekking er hovedmålet for mange. Mer enn en tredjedel av de spurte «prosumers» innrømmer at de er mer interessert i å motta «matches» enn faktisk å møte en potensiell partner.

 

  • Overestimerer seg selv: Dating apper setter folk i en posisjon der de kan vurdere andre basert på utseende, jobb, utdanning etc – noe som kan gi en ufortjent følelse av makt. Nesten to tredjedeler av «prosumers» spurt sier at slike apper har gjort dem mer selektive.

 

  • Ekser dukker opp: 6 av 10 «prosumers» er enige i at apper har gjort det lettere å avslutte et forhold. Det er en bakside: Nesten halvdelen sier at sosiale medier har gjort det umulig å legge sitt forrige forhold bak seg.

 

  • Slutten på feromoner? Kjærlighet blir mer objektivisert og rasjonalisert ettersom vi er mer villige til å overlate søken etter kjærlighet til data og teknologi. Apper, algoritmer og kunstig intelligens anses som smartere måter å optimalisere søket på. Mer enn 1/3 av prosumers kunne tenke seg å vite DNA-profilen til en partner før de vil investere i et langsiktig forhold.

 

  • Internasjonal kjærlighet: Det er kulturelle forskjeller. Studien gjorde det mulig å segmentere landene i fire brede kategorier: De lidenskapelige (Frankrike, Italia etc.) der prosessen med forførelse og romantikk er viktigere enn selve målet. De tradisjonelle (India, Midt-Østen, Saudi-Arabia etc.) der forhold er sentrert rundt familie, religion og dype kulturelle røtter. iLovers (Kina, Vietnam, Japan etc.) som har en vitenskapelig tilnærming til kjærligheten; og de målrettede (Tyskland, USA etc.) som fokuserer mindre på lidenskap og mer på målet om å bygge og vedlikeholde en familie.