EFFEKTIV PAKNINGSDESIGN – HVA LIGGER BAK?

Derfor er pakningsdesign fortsatt viktig

 

Det kan være lett å nedprioritere og glemme pakningsdesign i de store prosessene. Men det stadig like viktig å verdsette den håndfaste verdien som ligger i et effektivt utformet pakningsdesign. Vår egen designer Hege Thoresen har jobbet med pakningsdesign i mange år. Hun har flere gode råd og godt utprøvde strategier for å lykkes med de beste løsningene.

 

Heges 3 hovedregler:

  1. Sørg for en god brief og grundig forarbeid
  2. Tenk synlighet, brukervennlighet og positive assosiasjoner
  3. Lag dummies og test i butikk så ofte man kan

 

Emballasje og visuelt uttrykk

 

“Pakningsdesign ut mot forbrukere er ekstra gøy fordi det faktisk skal stå i hylla og bli sett av mange. Det stiller helt egne krav til funksjon og visuell kreativitet”, forteller Hege. Når et konsept skal løses for en tredimensjonal flate er det viktig å fokusere på helheten. Man må holde fokus både når det kommer til visuell idé og funksjonalitet.

 

Første møte i hylla

 

Når hun skal lage pakningsdesign later Hege dummies, bretter esker og klistrer etiketter så ofte som mulig. Hun har tilogmed dobbelt pult for å ha plass til å gi emballasjen nytt liv. Det gir henne et bedre innblikk i hvordan det ferdige produktet vil se ut og fungere. “Pakningsdesign og emballasje er kundens første møte med produktet i hyllene. Derfor kreves det litt testing for å sørge for best mulig resultat” understreker hun.

 

Design som aktiverer

 

«Når vi starter på utvikling av et nytt design, er et av målene å ta vare på de verdiene kunden formidler til oss. Derfor er det viktig med en grundig og god brief, der vi blir kjent med merkevaren og produktet. Deretter følger utfordringen med å lage en pakning som målgruppen både liker, husker og velger å kjøpe.»

 

Grafisk design med innsikt og hensikt

 

Innpakning er både informasjon og beskyttelse av produktet. En stor del av pakningsdesign er derfor å gjøre produktet brukervennlig. Dette er Hege opptatt av: “ta hensyn til hvordan forbrukerne skal oppfatte nødvendig informasjon. Det skal ikke være tvil om hva innholdet er, og det skal presenteres på best mulig måte” Det er ofte mye informasjon som må være med på en pakning. Noe er lovpålagt, og noe er nødvendig på grunn av prising og logistikk. Det kan være en utfordring å vise alt på en god måte. Tenk alltid på kunden først. Det gjør hvertfall Hege.

 

Redesign som øker salget

 

En viktig del av pakningsdesign kan også være redesign. Selv om det mange ganger vil lønne seg å starte prosessen forfra og skape et helt nytt, kan redesign i noen tilfeller være en bedre løsning. Da tar man utgangspunkt i det man har, det som kunden allerede kjenner, og gjør forbedringer. Små endringer kan gjøre stor forandring og få merkbare resultater i kjøpssituasjonen. Da beholder man kjennskap samtidig som man får mulighet til å symbolisere f.eks modernitet, fornyelse og nyhetsfølelsen.

 

Velg det riktige teamet

 

Med pakningsdesign som alle andre jobber gjelder det å velge de riktige menneskene. Hos oss har vi radarparet Hege og Elisabeth – Hege som designer og pakningsdesign aficionado og Elisabeth som stødig prosjektleder. Sammen håndterer de flere store kunder gjennom flere år, og har store prosjekter for både pakningsdesign og redesign under beltet.

 

 

Den morsomme utfordringen med pakningsdesign – er at man ideelt sett skal fortelle en hel liten historie om produktet – på minimalt med plass!” 

 

Hege Thoresen

 

 

 

En annen utfordring for løsning av pakningsdesign er rammebetingelsene rundt det trykktekniske. Derfor er lurt å benytte seg av noen med lang erfaring og kunnskap om alle detaljene i prosessen som påvirker sluttresultatet.” 

 

Elisabeth Ringdal