Datatilsynet har nylig tatt et viktig steg for å avklare lovligheten av bruk av Google Analytics. Etter lang tid med usikkerhet og spekulasjoner, har Datatilsynet endelig kommet med sin konklusjon: Google Analytics er nå lovlig å bruke. Dette skyldes at EU har vedtatt nye regler som gjør det enklere å overføre personopplysninger til USA.
I juli kom Datatilsynet med en etterlengtet uttalelse angående lovligheten til Google Analytics. Konklusjonen deres er klar: Google Analytics er nå lovlig å bruke. Denne avgjørelsen gir lettelse for mange som har vært avhengige av Google Analytics for å analysere nettstedsdata og brukeratferd. Både brukere av GA4 og nå avviklede Universal Analytics (UA) kan nå puste lettet ut.
Datatilsynet hadde tidligere signalisert at Google Analytics kunne bli erklært ulovlig. Imidlertid kom det nye EU-regler for overføring av personopplysninger til USA tidligere i juli, som endret situasjonen drastisk. Med de nye reglene på plass, er det nå mulig å dele personopplysninger med amerikanske virksomheter som er sertifisert for å håndtere dataene, deriblant Google. Komplett liste over godkjente selskaper er tilgjengelig her, og mer informasjon om de nye EU-reglene kan leses på Datatilsynets nettsider.
Visste du at:
– Google Analytics (GA) er en tjeneste utviklet av Google, som gir selskaper og organisasjoner mulighet til å måle trafikken på en nettside eller app. GA gir innsikt i bruken av nettside og app, som igjen kan brukes til å analysere kundereis og aktivitet.
– For e-handel tilbyr Google Analytics sporing slik at du kan analysere kjøpsatferd, inntekter og andre beregninger knyttet til nettbutikken din. Dette kan hjelpe deg med å optimalisere salgstrakten og forbedre brukeropplevelsen.
– Google Analytics lar deg sette opp og spore spesifikke mål på nettstedet ditt, for eksempel å fullføre et kjøp, registrere deg for et nyhetsbrev eller nå en bestemt side.
– GA4 gir deg muligheten til å identifisere brukere på tvers av enheter og plattformer ved hjelp av en anonymisert og pseudonymisert bruker-ID. Dette gir bedre innsikt i brukerens reise på tvers av kanaler.
Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?