Slik skriver du innhold som folk faktisk gidder å lese

Å mestre kunsten å skrive engasjerende innhold på nettet er alfa og omega når det kommer til digital tilstedeværelse. Uansett om du er en etablert bedrift eller en nystartet gründer, er evnen til å skrive overbevisende og relevant innhold avgjørende for å nå og engasjere målgruppen din. 

 

Her kommer et par kjappe tips om hvordan du kan gjøre tekstene dine litt mer spennende for målgruppen. Merk: Dette er ikke noen form for fasit, bare mine tanker og observasjoner etter et langt liv foran tastaturet. 

Øy! Stopp! Les dette da!

Mennesker sveiper gjennom nettinnhold raskere enn en nysingel 28-åring på Tinder. For å fange oppmerksomheten deres, må du skrive en overskrift som fungerer som et lokkemiddel og et innhold som er verdt å bruke tid på. 

Allerede i overskriften må det være klokkeklart hva artikkelen handler om. Hva får leseren ut av dette? Som Tungtvann sa i 2001 “Kom til poenget” 

 

What’s in it for me? 

Hva googler målgruppen etter? Hvilke spørsmål rundt produktet eller løsningen har de? Bruk relevante problemstillinger, slik at kunden kan kjenne seg igjen. Ved å skrive relevant innhold gir du målgruppen og kunden noe de faktisk ikke visste om og trengte.  

 

Her er det snakk om å forstå målgruppen, gi dem det de vil ha. Og ikke minst – vit hvem målgruppen er, og skriv deretter. Tilpass språket ditt, slik at det både representerer produktet, men også resonnerer med leseren. Innholdet ditt er ikke bare en skildring av hva du har å tilby, det er en brygge mellom deg og målgruppen din. Identifiser nøyaktig hvem som er i målgruppen din. Er det bedrifter eller privatpersoner? Hvilken alder, interesser eller behov har de? Tilpass språk, tonalitet og innhold etter hva som resonnerer med dem

 

En ting om gangen og ikke så langt, plis. 

Ofte har man en mengde informasjon som gjerne skal ut. Så det ender opp med en lang og  tettpakket side med en rekke tema – feil! 

Skriv om en ting, ett tema, en problemløsning. Om du begynner å ramse opp det ene eller andre, mister du kunden før du rekker å si “konsentrasjonsproblem”. 

 

Det er bedre å skrive en rekke artikler, med forskjellige temaer, enn en lang. Du vet, like godt som oss, at det å holde på folk er vanskelig. Ikke skriv en lang eksamensoppgave, uansett hvor mye du har på hjertet. Hold det til et tema, og hold det relativt kort (mellom 600-1000 ord f.eks) har du større sjanse for at leseren holder ut helt til bunnen av artikkelen.

“Du” ikke “Man”, “Vi” ikke “De” 

Henvend deg direkte til kunden. Bruk personlige pronomen i større grad enn det er i en bruksanvisning. Vi snakker direkte til noen, da må vi også bruke de riktige benevnelsene. Dette gir også en større nærhet i språket. 

 

Tør å være morsom. 

Humor er vanskelig. Men det å kunne krydre tekstene dine med små dryss av krydder er ikke dumt. Det bryter opp monotonien, og kan være overraskende for leseren. Men ikke overdriv for mye, da mister du poenget med hva du ønsker å formidle  

 

Her må det selvsagt påpekes at det bør tilpasses tematikken. Skal du skrive om et begravelsesbyrå, så vær litt forsiktig med emoji-bruken. 

 

Never forget CTA

På bunnen av artikkelen eller siden bør du ha en call to action. Det er helt greit å ha noen inne i artikkelen også, men hvertfall på bunnen. Du vil ikke at de besøkende skal bruke tid på å lese hele artikkelen din, bare for å forlate siden umiddelbart etter uten å fortsette reisen gjennom nettstedet ditt.



Dette er bare et lite knippe med umiddelbare grep du kan gjøre for å få teksten din litt bedre på nettsiden eller i en artikkel. Som sagt tidligere, dette er ingen fasit, og er noe som bør tilpasses. Men det er en god start.

Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?

Klikk her