Hvor er fotballen om 10 år? AI kampanje for norsk fotballs fremtid
NFF
Bakgrunn
Norges Fotballforbund (NFF) utvikler en ny strategi for perioden 2025-2030, og ønsket å involvere hele Fotball-Norge i prosessen. De ønsket å starte en debatt på hvordan fotball ser ut om 10 år hvis vi ikke tar tak i viktige temaer, slik som tilgang til anlegg i storbyer, frafall blant barn og ungdom samt viktigheten av fulle tribuner for toppfotballen.
Alle som har en rolle i fotballen, enten som spiller, supporter, frivillig eller ansatt, ble invitert til å fullføre en digital spørreundersøkelse, i tillegg til en rekke andre møteplasser.
Type
Kampanje
Publisert
Høst 2024
Løsning
Involve Advertising svarte på oppgaven etter innspill fra NFF om å skape en banebrytende kampanje, drevet av kunstig intelligens (AI). Kampanjen tar for seg ulike fremtidsscenarioer for norsk fotball, ett hvor utfordringene vedvarer, og ett hvor alle fotballinteresserte har tilgang til de samme mulighetene. Gjennom AI-genererte bilder, illustrerte vi hvordan fremtiden for fotballen kan se ut – både positivt og negativt – for å trigge klubbene til å engasjere seg i debatten og dele sine meninger.
Effekt
Med en tydelig call to action, der brukerne kunne legge inn sine tanker om fremtiden til norsk fotball, har kampanjen fått stor oppslutning og engasjement. Over 1400 stk deltok i undersøkelsen som ble delt på NFFs egne kanaler.
Resultat
Målet med kampanjen var å samle inn data og innsikt, samt viktig involvering av målgrupper i utviklingen av NFFs nye strategi. Engasjementet har vært fantastisk og kampanjen har bidratt til å gi NFF bedre innsyn i hva som er viktig for forskjellige målgrupper.