Hvor er fotballen om 10 år?

NFF

Bakgrunn

Norges Fotballforbund (NFF) ønsket å starte en debatt blant landets fotballklubber om en viktig problemstilling: Hvordan kan vi sikre at alle barn, uavhengig av hvor de bor i landet eller hvilken årstid det er, får like muligheter til å spille fotball og drive med idrett på egnede anlegg?

 

Denne problematikken har blitt kjernen i NFFs kampanje, som har som mål å løfte frem behovet for bedre tilgang til fotballanlegg og skape bevissthet rundt utfordringer knyttet til ulikheter.

Type

Kampanje

Publisert

Høst 2024

Løsning

Involve Advertising svarte på oppgaven etter innspill fra NFF om å skape en banebrytende kampanje, med flittig bruk av AI-genererte bilder.

 

Kampanjen tar for seg to ulike fremtidsscenarier for norsk fotball, ett hvor utfordringene vedvarer, og ett hvor alle barn har tilgang til de samme mulighetene. Gjennom AI-genererte bilder, illustrerte vi hvordan fremtiden for fotballen kan se ut – både positivt og negativt – for å trigge klubbene til å engasjere seg i debatten og dele sine meninger.

Effekt

Med en tydelig call to action, der brukerne kunne legge inn sine tanker om fremtiden til norsk fotball, har kampanjen fått stor oppslutning og engasjement. Allerede nå ser vi konkrete resultater, som hos Holmlia IF, hvor diskusjoner om anleggsforhold har blitt aktualisert. NFF har nå en sentral rolle i å støtte alle som ønsker å spille fotball, uavhengig av nivå eller bakgrunn, og det er viktig at de hører fra grasrota i norsk fotball.

Resultat

Målet med kampanjen var å samle inn data og innsikt til det kommende fotballtinget, slik at NFF kunne basere beslutningene sine på fakta og innspill fra klubbene.

 

Engasjementet har vært overveldende (NFF skal komme med noen konkrete tall/resultater til oss her) , og kampanjen har bidratt til å gi NFF en plattform for å adressere problemer basert på en bred og mangfoldig dialog fra fotballmiljøet/klubbene.