AI kampanje for Norsk fotballs fremtid​

Meld deg på nyhetsbrev for å få siste nytt.

Bakgrunn

Norges Fotballforbund (NFF) ønsket å utvikle en ny strategi for perioden 2025-2030 og involvere hele Fotball-Norge i prosessen. Målet var å skape en debatt på hvordan fotballen kan se ut om 10 år dersom viktige utfordringer slik som tilgang til anlegg i storbyer, frafall blant barn og ungdom, og behovet for fulle tribuner for toppfotballen, ikke blir tatt tak i. Alle som har en rolle i fotballen, enten som spiller, supporter, frivillig eller ansatt, ble invitert til å fullføre en digital spørreundersøkelse, i tillegg til en rekke andre møteplasser.

Løsning

Involve Advertising svarte på oppgaven etter innsoiull fra NFF om å skape en banebrytende kampanje, drevet av kunstig intelligens (AI). Kampanjen tar for seg ulike fremtidsscenarier for norsk fotball, ett hvor utfordringene vedvarer, og ett hvor alle fotballinteresserte har tilgang til de samme mulighetene. Gjennom AI-genererte bilder, illustrerte vi hvordan fremtiden for fotballen kan se ut – både positivt og negativt – for å trigge klubbene til å engasjere seg i debatten og dele sine meninger.

Effekt

Med en tydelig call to action, der brukerne kunne legge inn sine tanker om fremtiden til norsk fotball, har kampanjen fått stor oppslutning og engasjement. Over 1400 stk deltok i undersøkelsen som ble delt på NFFs egne kanaler.

Resultat

Målet med kampanjen var å samle inn data og innsikt, samt viktig involvering av målgrupper i utviklingen av NFFs nye strategi. Engasjementet har vært fantastisk og kampanjen har bidratt til å gi NFF bedre innsyn i hva som er viktig for forskjellige målgrupper.

PR / Design / Reklame / Film / Web & animation / Sosiale medier / Profileringsartikler / Produksjon

Bestumstubben 11, 0281 Oslo, Norge