Innsikt, data og fakta
Netthat økte betydelig etter hendelsen, og forskning viser at humor kan avvæpne spenninger og skape rom for refleksjon. Foodora ønsket å møte hatprat med en lett, men tydelig respons som kunne appellere til både målgruppen og et bredt publikum. ¨Ta deg en bolle¨ ble valgt for vise at Foodora ikke godtar at disse menneskene ytrer seg på en slik måte og at de må faktisk ta seg en bolle, og roe seg ned.
Løsning
Foodora utviklet en kampanje hvor de samlet inn de verste hatkommentarene fra nettet og koblet dem til mottakerens navn og adresse. Rykende ferske boller ble levert på døra til nettrollene sammen med deres egne kommentar og en hilsen ¨Vi så kommentaren din og tenkte at du kunne ta deg en bolle! Med kjærlighet Foodora¨. Foodoras syklister leverte bollene, og hele prosessen ble dokumentert og delt på sosiale medier for a maksimere rekkevidden. Kampanjen balansere humor og alvor og formidlet budskapet på en måte som engasjerte og overrasket.
Løsning
Kampanjen skapte stor oppmerksomhet og debatt. Foodora tok et tydelig standpunkt mot netthat og bidro til økt bevissthet rundt hat kommentarer sine skadelige konsekvenser, samtidig som de støttes skeives rettigheter.
Resultater
Kampanjen fikk over 1 million visninger på sosiale medier i løpet av den første uka. I tillegg til dette fikk kampanjen omfattende pressedekning i nasjonale medier som VG, Aftenposten og NRK. Det var også en betydelig økning i engasjement på Foodroas egne plattformer, med tusenvis av delinger og positive tilbakemeldinger.