SALMA® er tilbake

Meld deg på nyhetsbrev for å få siste nytt.

Bakgrunn

SALMA® har som merkevare alltid vært noe mer enn bare laks. Det er en merkevare nordmenn forbinder med kvalitet, stolthet og matglede. På folkemunne ble SALMA® nærmest et begrep på høykvalitetslaks. Da produktet forsvant fra markedet i 2024, ble savnet stort,både hos forbrukere, butikker og kokker. Derfor var gleden stor da SALMA® i 2025 gjorde comeback! Lofotprodukt og Insula ville lage en lanseringsfest som virkelig fikk folk til å kjenne på at: SALMA® er tilbake.

Ikke en nyhet – en gjensynsfest

Dette var ikke snakk om å presentere et nytt produkt – det skulle føles som en reunion, rett og slett. Hvor målet var å minne publikum på hva de hadde savnet, og ikke minst minne dem om smaken de hadde lengtet etter.

Løsning

For å levere en slik fest aktiverte vi hele kommunikasjonshuset Involve Vi skrudde opp SALMA®-følelsen på Fish Me i Oslo: oransje løper, bannere, folie til tak og vegger, trykk på duk og en helhetlig branding fra Advertising og Pro X, gjorde at ingen var i tvil om hva som ble feiret. På forhånd ble alt fra innbydelser og menyer designet ned til siste detalj. Profileringsartikler leverte de spesialbroderte forkler til anledningen. På selve lanseringen komponerte Eyvind Hellstrøm og Björn Svensson retter, spesielt laget til denne anledningen. I tillegg ble det servert annen mat som fremhevet SALMA® sin rene smak og høye kvalitet.

Målrettet influenser-arbeid
skapte stort engasjement

Som en del av relanseringen av SALMA® utviklet Advertising en tydelig influenser-strategi med mål om å skape organisk synlighet og sørge for at SALMA® ble lagt merke til i sosiale medier. Etter en grundig kartlegging ble utvalgte profiler invitert til eventet, og engasjementet var stort allerede i forkant
Influenserne mottok en personlig levert pakke med fersk SALMA®-laks, nøye utvalgte ingredienser til en spesialutviklet oppskrift, et SALMA®-forkle og en premium kokkekniv.
Goodiebagen skapte stort engasjement og førte til omfattende deling i forkant av lanseringen.

Strategisk pressekontakt
ga stor gjennomslagskraft

For å øke oppmerksomheten rundt relanseringen av SALMA®, utviklet vi en tydelig PR-strategi rettet mot både bransje og forbrukere. Utvalgte journalister ble invitert til lanseringen, i tillegg til at de fikk tilsendt relevant materiell. Samtidig ble en ferdig pressemelding sendt ut umiddelbart etter arrangementet, slik at også de som ikke deltok fikk tilgang til innhold og bilder.
En rekke bransjemedia dekket eventet

Resultat

På selve eventet var det fullt hus. Over 100 gjester på lanseringen og generelt svært god stemning. Totalt ble det delt over 50 innlegg og stories på Instagram, TikTok og Snapchat, fra profiler med en samlet følgerskare på over 640 000. Innholdet ble delt både i forkant og etterkant av eventet, og satte relanseringen av SALMA® tydelig på kartet i sosiale medier. Relanseringen ble omtalt i en rekke bransjemedier både før og etter arrangementet, og nådde også ut i vanlig presse. Samlet sett fikk vi en estimert rekkevidde på nær 1,5 millioner lesere.

PR / Design / Reklame / Film / Web & animation / Sosiale medier / Profileringsartikler / Produksjon

Bestumstubben 11, 0281 Oslo, Norge