Meny
Nå er Gen Z den største generasjonen på jorden, de mellom 10 og 26 år representerer 25% av den globale befolkningen, og er menneskehetens første generasjon som har vokst opp i en digitalisert verden. Den virtuelle og virkelige IRL verden sameksisterer uten grenser. De er «phygital» – (physical-digital) – vi kan si «fysigale» på norsk.
Smarttelefonen er som en kroppsdel for denne generasjonen, og 80% sier de ikke kan leve uten. Gen Z er en betydelig økonomisk faktor. 60% bruker sosiale medier for inspirasjon, kjøp og for å bli kjent med merkevarer.
8 sekunder: De har konsentrasjonen til en gullfisk. 8 sekunder har du på deg til å fange deres oppmerksomhet. De bestemmer seg raskt for om innhold er verdt et klikk eller ikke.
Aktivisme: Med deres evne til å håndtere digitale kanaler er det intuitivt for dem å engasjere, flytte politisk og sosialt engasjement fra online til offline, og skape communities.
Bekymring: Gen Z bombarderes med innhold om finanskrise, klimakrise, pandemi, polarisert politikk og krig. De bekymrer seg også over hvordan de presenterer seg selv, hva de sier for ikke å oppfattes feil.
Ekthet: I en verden med mye «fake» krever de autensitet, individualisme og ekthet. De gjennomskuer ofte hvis man prøver for hardt og skjuler seg bak en perfekt fasade.
Påkoblet: De er sammensveiset på tvers av kulturer, og oppfatter seg som globale borgere. De deler videoer, bilder og musikk som skaper en fellesskapsfølelse. 97% av Gen Z har en smarttelefon, og 60 % sier de er konstant koblet på. De bruker mer enn 4 timer daglig online.
Bevisste: Smarttelefonen er deres vindu mot verden, de reiser og beveger seg på tvers av land og etnisiteter – om det er digitalt eller IRL. Friheten til å utforske og lære påvirker deres forhold og forventninger til at merkevarer er i tråd med deres verdier som bl.a. mangfold, bærekraft, resirkulering, miljø.
In Real Life – IRL: Mettet av virtuelle verdener og «digital overload», etterlyser Gen Z ekte personlige opplevelser. Opplevelser som er en miks av fysiske og digitale, såkalte «phygital» og «immersive», har stor appell. Merkevarer som forstår den delikate balansen mellom Zs cyber- og fysiske liv kan pleie ekte kontakt med denne generasjonen. Deres store miljøbevissthet gjør at de er mer villige til å bruke penger på opplevelser enn materielle goder.
Penger: Gen Z kan søke alle slags økonomiske råd på mobilen, har allerede gjennomlevd økonomiske nedgangstider, og har et praktisk forhold til penger, kontakt- og kontaktløst. De er allerede i ung alder bevisst på økonomisk usikkerhet og sparing. Forbes’ 30 liste hadde rekord i år.
Inkluderende: Gen Z er mer inkluderende, tolerante og hater diskriminering. De omfavner mangfold og individuell frihet, om det gjelder seksualitet eller overbevisning. Etter pandemien er samhold blitt enda viktigere, og 9 av 10 beskriver seg selv og sine venner som «snille».
Evig læring: De er vant til å utvide læringen fra det fysiske klasserommet til digitale arenaer. På YouTube har de et endeløst bibliotek av læring, en nysgjerrighet som stimulerer en ny generasjon med unge entreprenører.
Kilde: Generation Z-Not Dazed-Not Confused – havas media group (2023)