Hva har formet Gen Z?

Gen Z har vokst opp i en verden med mye konflikt i løpet av deres korte liv. Det siste er Russlands invasjon i Ukraina, opprør i Iran, politivold i USA, kampen mot klimaendringer og miljøødeleggelser, polarisering i politikken, kjønnskampen og mer. Ikke minst er de mest rammet av nedstengingen under Covid-19 pandemien.

 

De lever i en 24/7 nyhetseksponering, forsterket via sosiale medier – de er «always on» – på godt og vondt, og også eksponert for kyniske algoritmer og fake news.

 

Selvfølgeligheter for Gen Z

De er blitt en generasjon som tar en rekke verdier for gitt; mangfold er forventet, bærekraft er en selvfølge, de omfavner ny teknologi raskere enn noen, samtidig som de søker et enklere liv, det naturlige og mening. De endrer politikken, venstre-høyre aksen smuldrer opp. De er generasjonen med flest ateister, og med ønske om en bedre verden.

 

I game, you game, we all game

Gen Z normaliserte gaming og gamification. Minst 90 % gamer, noe som er en stor del av deres kulturelle referanser. Over 40 % av Twitch brukerne er Gen Z, og du kan jo gjette hvor lite de ser på lineær TV. Streaming og gaming, samtidig som de chatter med venner, er greia. Gen Z sine medievaner former nye medier. De driver også frem handel på tvers av plattformer.

 

SoMe – kritisk og avhengig

Gen Z har et konfliktfylt forhold til sosiale medier. De bruker mer tid på disse plattformene enn noen tidligere generasjon, men samtidig føler de at det tar for mye av livene deres. De oppfant «digital detox».

 

De beskriver Facebook som ok å følge med på det som skjer med familie og venner, men utdatert. Instagram beskriver de som et sted folk viser seg frem på en falsk måte og en plattform som er litt nedadgående. YouTube ses fortsatt på som kul og nyttig, underholdende og informativ. TikTok er denne generasjonens yndling for tiden, en plattform de føler er mer ekte.

 

Mange i Gen Z mener livet var bedre før sosiale medier, noe BeReal er et resultat av, som en anti-Insta, med 73,5 millioner månedlige aktive brukere. 

 

Musikk-generasjonen

Musikk er Gen Z sin største lidenskap. De kan enkelt utforske musikk på tvers av genre og kontinenter med mobilen, og de deler. Gen Z har gjenoppdaget hiphop fra 90-tallet som en top genre.

 

Kilde: Generation Z-Not Dazed-Not Confused – havas media group (2023)

Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?

 

Klikk her