ET BILDE SIER MER ENN 1000 ORD

”Instagram kan være en viktig og sterk kanal for markedsføring, men den stiller også krav til materialet som produseres, sier det kreative teamet hos Involve!, Astrid Andersson og Ida Törnqvist. ”Man er ikke på Instagram for å lete etter gode tilbud og billige produkter, men for å hente inspirasjon. Det er viktig å respektere kanalens hensikt og brukernes ønsker”.

Hva skiller Instagram fra andre kanaler?

-Selv om man som kommersiell avsender ønsker å selge må man på Instagram fokusere mer på hva kundene vil se, enn hva man selv ønsker å si. For at tilstedeværelse på Instagram skal lønne seg for kommersielle avsendere må de holde tunga rett i munnen og gi brukerne det de vil ha; inspirasjon og fine bilder.

 

Hvordan bruker dere Instagram?

 

-Det finnes en rekke kreative måter å dramatisere alle mulige budskaper på visuelt, og Instagram er definitivt plattformen å utforske det på. Vil man bare presse ut salgsbeskjeder på den gammeldagse produkt + pris måten er det ingen vits å være på Instagram.

-Gallerian Strömstads tilstedeværelse på Instagram er viktig for kjennskap. Vi ønsker å tilby målgruppen informasjon om Gallerian Strömstad på en sympatisk og sjarmerende måte uten å være påtrengende. Vi vil introdusere et kjøpesenter som bryr seg om kundene sine og legger tid og energi på å gi dem det de vil ha. Er det salg på brus skriker vi ikke det i ansiktene deres, men lager en fristende snutt med brusglass for å fortelle historien.

Hva kjennetegner Instagram-brukerne?

 

-Følgere på Instagram er en perfekt måte å få en ren og tydelig kommunikasjon med kundene sine. Kanskje finner man en middag man har lyst på eller et deilig teppe man vil ha i sofaen. At Gallerian Strömstad er avsender kommer i andre rekke, det handler om å fortelle kundene hvem vi er og hva vi har på en inviterende måte, og befeste oss i bevisstheten deres når de leter etter inspirasjon i hverdagen.

 

Hvordan planlegger dere?

 

-Vi tar bilder for en måned av gangen og planlegging er en av de viktigste faktorene. Hvilket innhold trenger vi, hva skjer denne måneden? Alle tilbud, hendelser, eventer og merkedager noteres før vi bestemmer hva innholdet skal baseres på.

-I alle ledd tenker vi på hva kundene vil se, hva vi kan gjøre for å underholde kundene. Et rent, konsistent og gjenkjennelig visuelt univers er viktig for trofaste følgere, og dette sørger vi for ved å bruke en gjennomgående fargeskala i både bakgrunn og rekvisitter. Vi bestemmer oss for hva vi vil fortelle og hvordan vi vil dramatisere det, og så setter vi av en hel dag til å ta alle bildene så effektivt som mulig.

 

-Instagram er på mange måter et visuelt håndavtrykk og vi ønsker at et kort øyekast over Gallerian Strömstad sin feed skal vise kundene at dette er et sjarmerende og lekent senter med masse å tilby kundene sine. Kanskje kan Gallerian Strömstad bli en avsender man kjenner igjen med inspirerende tips og gode tilbud, som også sprer seg ut i bevisstheten når neste handlingsvalg skal tas, avslutter de to.