Den beste investeringen for markedsføring

FOTO: Involve.

Fotograf og produsent, Øystein Essèn Lundstrøm, er blant landets mest erfarne innen sitt fagfelt. Og Lundstrøm er krystallklar på sine råd: norske bedrifter bør i langt større grad tilpasse seg sitt publikum og benytte riktige virkemidler for å nå frem til sine målgrupper.

 

Fotograf og produsent, Øystein Essèn Lundstrøm, har siden 2001 jobbet med film. Han brenner for å formidle gode budskap og elsker livet bak kameralinsen. 

 

  • – Helt fra jeg var guttunge og fikk mitt første kamera, har jeg brent for livet bak kameralinsen og det å formidle gode budskap. Min rolle er kort og godt å visualisere med levende bilder det budskapet kunden vil ha frem. Ofte oppleves det ikke som en jobb, men noe som fremkaller en følelse av å skape magi. Å skape noe unikt gir overskudd, og jeg foretrekker det fremfor å ligge stille i sofaen, forteller Lundstrøm med et smil.

Foretrukket format hos publikum

Bruk av profesjonell video i markedsføring er ikke bare en økende trend, men også det foretrukne formatet for alle oss som konsumerer informasjon digitalt.  Videoinnhold og levende bilder generelt er utmerket for å fange oppmerksomheten til publikumet og øke konverteringsrater. Samtidig styrker det merkevaren din.

 

Ifølge Forbes så er det 64 prosent mer sannsynlig at noen kjøper eller velger ditt produkt på nettet etter å ha sett en video om det.

Men ikke nok med det;

En gjennomsnittlig internettbruker bruker 88 prosent mer tid på en nettside med film. Brukerne husker budskap bedre når det blir presentert i filmformat enn som tekstinnhold.

– Det føles nesten litt «over the top» å utdype med at digitalt videoinnhold fanger oppmerksomheten langt mer effektivt og øker konverteringsraten dramatisk, sier Lundstrøm.

Enorme gevinster og varierte bruksområder

Med fakta på bordet skulle man tro at bruk av video er en godt integrert del av markedsføringen hos de fleste norske bedrifter. Men dette er ikke tilfelle.

Involve erfarer at mange bedrifter kvier seg fra å investere i videoproduksjon. Og gjengangeren bak reservasjonen er ofte kostnadsbildet.

– Selv om vi har stor forståelse for bedrifter som generelt sett sliter med høye kostnader og svekket innkjøpskraft. Samtidig er vi trygg på at video er blant de mest kostnadseffektive formatene du får tak i, og at du kan få veldig mye igjen for investeringen, sier Lundstrøm og utdyper;

– Det viktigste av alt er at du har en liten tanke om formålet med videoene. Her er det nærliggende at vi hjelper deg med å synliggjøre mulige bruksområder og hvordan en produksjon får lang levetid. Husk at videoene kan redigeres til ulike formål, og deretter anvendes nokså bredt på flere plattformer til bedriften, noe som igjen fører til relative lave kostnader sammenlignet med øvrige tiltak.

Helhetlig tenkning

Samtidig finnes det i dag utømmelig mange bruksområder, plattformer og anledninger for bruk av video;

Lineær TV

Sosiale medier, eksempelvis Youtube, Instagram, LinkedIn og Facebook
Fysiske sosiale arrangementer
Presentasjoner og foredrag
Rekruttering
Corporate branding
Opplæring
Markedsføringskampanjer

– Vi har flere gode eksempler på bedrifter som har kapitalisert på investeringen i flere år etter endt produksjon. Vårt beste råd er derfor at du tenker mest mulig helhetlig. Den enkelte videoen kan ha ubestemt levetid hvis den produseres og anvendes strategisk og på en god måte, avslutter Lundstrøm.

FOTO: Involve.

Øysteins fem beste råd

1. Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon

Tydelig kommunikasjon og informasjonsflyt fra kunde til alle ledd i produksjon avgjørende for kundeopplevelsen og arbeidsflyten rundt filmproduksjon.

2. Ideen må være i tråd med budsjettet man har å jobbe med

Ideen må være i tråd med budsjettet man har å jobbe med.  Ikke alle forstår fullt ut det direkte forholdet mellom kostnad og kvalitet når det kommer til videoproduksjon.  Det er derfor viktig å ha en tydelig dialog rundt dette helt fra starten.

3. Kjenn dine seere

Du kan bare oppnå effektiv video-content hvis budskapet i videoen resonnerer med målgruppen man ønsker å nå. Med det menes at du må forstå hva målgruppen ønsker å se før man setter i gang. 

4. Bedrifter bør ikke kvie seg fra videomarkedsføring

Med videoer kan du nå ut til publikum for å markedsføre produktene dine og oppnå andre markedsføringsmål. Videoer er effektive markedsføringsverktøy fordi de engasjerer og kan fortelle historier.

5. Ha det gøy

Produksjonen i seg selv kan by på mange flotte opplevelser. Har man det ikke gøy så vil det reflektere stort i kundens opplevelse samt det endelige resultatet. 

FAKTA: Videomarkedsføring er helt enkelt bruk av film med den hensikten å promotere virksomheten, produkter og tjenester, eller fremme meningsytringer i samfunnsdebatt. Bruk av video kan i tillegg bidra til å øke din kundebase ved å tilby dine målgrupper relevant informasjon på en engasjerende og interaktiv måte.

 Vurderer du å sette i gang videoproduksjon i bedriften? Ta kontakt med våre kollegaer for en uformell og hyggelig prat:

Øystein Lundstrøm, fotograf og produsent:oystein.lundstrom@involve.no

FOTO: Involve.