Meny
Et nytt kvartal er overstått og Ipsos gir oss et innblikk i utviklingen av de største sosiale medier kanalene i Norge. Nå er rapporten for tredje kvartal i 2023 tilgjengelig.
Mediebruk
Hele 91% bruker sosiale medier ukentlig eller mer, og 80% bruker sosiale medier daglig. Andelen for sosiale mediebrukere har holdt seg stabilt sammenlignet med samme periode i fjor.
I rapporten kommer det også fram at sosiale medier engasjerer alle aldersgrupper mye, men det har vært et tydelig fall blant 60+, hvor daglig bruk ligger på 73%. I tillegg ser man at kvinner er mer aktive på sosiale medier enn menn, med en daglig bruk på 89% mot 72% for menn.
Andel profiler
Facebook er fortsatt den plattformen flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 86% av befolkningen over 18 år har en profil på Facebook. Det har i tillegg vært en økning på 4% i antall personer med en Facebook-profil sammenlignet med samme periode i fjor.
Snapchat har også en sterk posisjon i Norge og er den andre største plattformen i antall profiler. Her har hele 69% av befolkningen over 18 år profil på plattformen og Snapchat holder en stabil posisjon sammenlignet med 3. kvartal 2022.
Instagram er hakk i hæl med Snapchat og nærmer seg antall profiler. Av befolkningen over 18 år, så har 67% en profil på Instagram. Dette er en oppgang på 2% sammenlignet med samme periode i fjor. Så må vi ikke glemme “nykommeren”, TikTok. Etter mange år med stor vekst, har posisjonen til TikTok stabilisert seg. I tredje kvartal 2023 har 30% av Norges befolkning en TikTok-profil.
Daglig bruk
En analyse av de fire siste årene viser en synkende trend for Facebook, mens Instagram har økt fra 43% daglige brukere i 3. kvartal 2022 til 45% i 3. kvartal 2023. Det er også verdt å merke seg at Instagram opplevde en vekst fra Q2 2023, da daglig bruk var på 39%, en forbedring på 6%.
TikTok fortsetter å vokse i 3. kvartal 2023 sammenlignet med samme periode i fjor, men saktere enn tidligere år. 21% av nordmenn over 18 år bruker TikTok daglig. Det som er unikt blant de fem største SoMe-kanalene, er at YouTube har opplevd et stort fall i antall daglige brukere. Youtube hadde en stabil andel på 30% daglige brukere de siste årene, men dette tallet har falt til 26% i tredje kvartal av 2023.
Blant målgruppen 18-29 år er Snapchat den mest brukte SoMe-kanalen i Norge med 74% daglig bruk, etterfulgt av Instagram med 63%. Instagram overtok TikToks andreplass blant den unge målgruppen i 3. kvartal 2023. TikTok er nå på tredjeplass med 56% daglige brukere i alderen 18-29 år. YouTube har et brukernivå som er sammenlignbart med TikTok.
Du kan lese hele rapporten her!
Trenger du hjelp med markedsføring på sosiale medier? Send oss en mail, da vel! post@involve.no
Kilde: Anastasiia Chernykh, Research Manager – Ipsos
Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?