SLIK LYKKES DU MED CONTENT MARKETING

Det finnes tusenvis av artikler og oppskrifter på hva du skal gjøre for å lykkes med content marketing eller innholdsmarkedsføring. Ved å produsere innhold som engasjerer din målgruppe kan du tiltrekke besøkende, knytte kontakter og til slutt konvertere dem til kunder. Her er et par enkle huskeregler å starte med.

– Ha målet for øyet

Husk at content marketing handler om å skape og distribuere interessant, verdifullt, relevant og nyttig innhold for leseren. Så klart finnes det uendelig mange nye spennende måter å gjøre det på, men før du dypper tåen i havet av muligheter må du avklare hva du vil oppnå. Hva er målet med kommunikasjonen? Kanskje er du en produsent av kattemat som ønsker å øke preferansen til merkevaren din.

 

– Hvem vil du snakke med?

For å begynne med content marketing må du vite hvem målgruppen din er. Selger du kattemat vet du at katteeiere er målgruppen, og for å lykkes bør du vite litt om katteeieres interesser. Hvis du er usikker på demografien til din målgruppe kan du undersøke dette ved å sende ut en spørreundersøkelse til dine eksisterende kunder eller ta i bruk analyseverktøy. Husk at målgruppen ikke trenger å være definert kun på alder, kjønn og bosted – nå kan du eksempelvis målrette mot interesser, livssituasjoner og ambisjoner.


– Hva skal du si?

Når du vet hva målet er, og hvem som er målgruppen, kan du begynne å produsere innhold. Legg vekt på historiefortellingen, og hva som kan være relevant for nettopp målgruppen din. Katteeiere kan for eksempel være interessert i å vite at det er ekstra mye flått i år – er du tidlig ute med en slik nyhet kan du tiltrekke veldig mange katteeiere til ditt nettsted. Kanskje legger noen igjen e-postadressen sin for å motta flere slike nyheter – og vips så har du en ny kunde.

 

– Hvor skal du si det?

Her kommer den spennende delen av content marketing. Nå som du vet hva du vil oppnå, hvem du vil snakke med, og hva du vil si  – kan du begynne å tenke utenfor boksen. Skal du bevege deg innenfor typiske sosiale medier, lage en utradisjonell Finn-annonse eller starte en ny podcast om kattehelse? Nå må du vurdere summen av innsiktene dine og tenke på hvor du kan få mest valuta for innsatsen.

 

–  Måling og evaluering

Hvordan vil du måle resultater, og hvilke variabler vil du legge til grunn for å vurdere hvor vellykket innholdsmarkedsføringen din er? Husk at valutaen for content marketing ikke alltid kan måles i summer – her teller klikk, delinger eller presseoppslag like mye – det kommer helt an på hva som er målet ditt.

 

Ønsker du å komme i gang med Content marketing for din bedrift? Ta gjerne kontakt for mer informasjon, og planlegg en workshop med oss i dag! Her kan du se to eksempler på content marketing for våre kunder:

Landningsside & innholdskampanje for Borge tapet
Bilde av video