AI – fascinerende og skremmende?

Plutselig var AI på alles tunger. Googles Geoffrey Hinton advarer, og det gjorde Hawking og Musk for flere år siden. På sosiale medier flommer det over av nyttige og unyttige AI verktøy. I Involve tester vi ut AI til bildegenerering og tekst, men hvordan skal vi forholde oss til alt som skjer så innmari fort? 

 

Her er noen tanker fra Mehdi Baghal Nejad Khoei i Involve. Han følger nemlig mer med enn de fleste av oss her på huset. «Det skjer nye ting og forbedringer hver dag. Det er så å si umulig å holde tritt på alt, men det skjer også mye som er nyttig for vår bransje innen tekst, bilde, video og design», sier han.

 

Hvordan har noen av disse AI-tjenestene utviklet seg på ett år?

MidJourney fra 1 til 5

Her finner du progresjon av samme prompt gjengitt i MidJourney fra lansering til den aller siste versjonen. Prompt: Portrait of a woman with blond hair with Eiffel Tower in the background.

Første versjon av MidJourney ble lansert i juli 2022, og nå er det allerede versjon 5, med versjon 6 rett rundt hjørnet. Med hver eneste generasjon, hopper den titalls steg videre. Vi bruker MidJourney på en del jobber allerede og tester det ut. Hva dette vil gjøre med stockfoto kan man jo bare lure på. 

 

Med vanlige programoppdateringer innen design (som Adobe programmer), tar det flere år mellom hver versjon med oppdateringer. Men med AI går det kun noen uker eller måneder før de løser eventuelle problemer og lanserer noe som ville tatt år i “menneske”-fart.

 

Å plassere et ansikt på en annen kropp (face swapping), var noe som kunne ta timevis med tradisjonelle verktøy som Photoshop, men nå tar bokstavelig talt noen sekunder med Midjourney og tilleggsprogrammer.

Hvilke AI verktøy synes du er mest nyttige akkurat nå?

Det er viktig å merke seg at landskapet rundt AI-verktøy er i kontinuerlig utvikling, og nye verktøy og teknologier dukker opp daglig.

 

Programmatiske annonseringsplattformer: Disse plattformene bruker AI-algoritmer for å automatisere kjøp og salg av annonseplasser i sanntid. De optimaliserer annonseplasseringer basert på faktorer som målgruppe, annonse ytelse og budsjett.

 

Målgruppe Analyseverktøy: AI-drevne analyseverktøy hjelper byråer med å analysere store mengder data for å få innsikt i publikums atferd, interesser og preferanser. Disse verktøyene gjør det mulig for byråer å lage mer målrettede og personlig tilpassede annonsekampanjer.

 

Natural Language Processing (NLP)-verktøy: NLP-verktøy gjør det mulig for byråer å analysere og forstå tekstdata i stor skala. De kan brukes til sentimentanalyse, emne-modellering, innholdsgenerering og utvikling av chatbot, slik at byråer kan lage mer engasjerende og personlig tilpasset annonsetekst.


Verktøy for bilde- og video gjenkjenning: AI-drevne bilde- og videogjenkjenningsverktøy kan automatisk analysere og merke visuelt innhold, noe som gjør det enklere for byråer å organisere og søke etter relevante eiendeler. Disse verktøyene kan også brukes til visuell sentimentanalyse, og for å optimalisere innhold i bilde- og videoannonser.


Chatbot-plattformer: AI-drevne chatboter brukes i økende grad i reklame for å gi personlige kundeopplevelser. Chatbot-plattformer gjør det mulig for bedrifter å bygge og distribuere chatbots på tvers av ulike kanaler, automatisere kundeinteraksjoner og tilby 24/7 support.


Anbefalingsmotorer: De utnytter AI-algoritmer for å foreslå relevante produkter, tjenester eller innhold til brukere basert på deres preferanser og oppførsel. Reklamebyråer kan bruke disse verktøyene til å levere personlig tilpassede anbefalinger til målgruppen.

 

Har du noen tanker om hvordan det kan påvirke vår bransje eller generelt?

Mens AI byr på mange muligheter og fordeler, er det viktig å finne en balanse mellom menneskelig kreativitet og AI-drevet automatisering. Den menneskelige delen i design og reklame er fortsatt avgjørende for kritisk tenkning, følelsesmessig forbindelse og forståelse av nyansene i menneskelig atferd. 

 

På kort sikt vil integreringen av AI i design og reklame sannsynligvis avhenge av evnen til å kombinere AI med menneskelig kreativitet.

 

For tiden er det ganske kaotisk og uklart hvor mye som blir brukt i det daglige, og det kan ta tid før man ser innvirkning av AI i vår bransje. Samtidig må vi snakke om problemstillingene som vil komme, kanskje mye fortere enn man forestiller seg. AI bringer ikke bare med seg ufattelige teknologiske framskritt, men kan også utgjøre en fare for livsnæringen for mange mennesker.

 

«Dette ble litt dystert, men det er virkeligheten. Det er flere store aktører i USA som allerede har begynt å kutte ned på ansatte på grunn av at AI nå gjør jobben, enten fullt ut eller med mindre ressurser.

 

Det snakkes om behov for ny lovgivning, men det tar tid og imens løper AI i rekordfart framover og venter ikke på noe eller noen», sier Mehdi.

 

Dette er ikke det siste vi skriver om AI. Her gjelder det å følge med!

Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?

Klikk her