Hvorfor bør du bruke e-postmarkedsføring som en del av markedsføringsmiksen?

E-post er en av de mest kostnadseffektive og fleksible kanalene man kan jobbe med, når det kommer til markedsføring. Gjennom e-postmarkedsføring kan man sende ut flere typer nyhetsbrev, alt fra velkomst- og tilbudsmail til innsikt. Husk at de som abonnerer på ditt nyhetsbrev, er personer som allerede har vist interesse i din bedrift, tilbudt e-postadressen sin, og har derfor en høyere kjøpsintensjon. Det er viktig å sende ut relevant innhold, så mottaker får det de har samtykket til.

 

Driver du for eksempel en nettbutikk, så er det mest sannsynlig ulike tilbud og nye kolleksjoner mottaker er interessert i. Jobber du i et kommunikasjonsbyrå derimot, er abonnementene mest interessert i bransjerelatert innsikt.

Direktelinje

 

Markedsføring via e-post og nyhetsbrev spiller en viktig rolle for bedrifter som vil nå ut til kundene sine og opprettholde en god kommunikasjon. I en stadig mer digitalisert verden, der forbrukernes oppmerksomhet er splittet på flere ulike plattformer og kanaler, er det avgjørende for bedrifter å etablere og opprettholde en direkte linje til kundene sine. 

 

Først og fremst gir nyhetsbrev bedrifter muligheten til å bygge og vedlikeholde en e-postliste med interesserte kunder. Når kundene velger å abonnere på nyhetsbrevet, viser de en interesse for bedriftens produkter, tjenester eller innhold. Dette gir deg en eksklusiv mulighet til å nå ut til en målrettet og engasjert målgruppe. Ved å sende jevnlige nyhetsbrev kan man holde seg “top of mind” hos kundene og opprettholde en vedvarende tilstedeværelse i deres bevissthet.

 

Skreddersøm

 

Nyhetsbrev gir også muligheten til å skreddersy kommunikasjonen til individuelle kunder eller kundesegmenter. Ved å samle inn data om kundenes preferanser, kjøpshistorikk eller andre relevante opplysninger, kan bedriften personifisere innholdet i nyhetsbrevene. Dette gjør at kunden føler seg sett og verdsatt. Dette kan på sikt øke sjansen for at de gjør en ønsket handling etterhvert, som for eksempel ved å klikke på en lenke eller gjøre et kjøp. Men her er det selvfølgelig viktig å finne en balanse og unngå unødvendig spam. Ingen ønsker å motta 5 nyhetsbrev i uka fra samme avsender.

Her har du 7 ulike typer nyhetsbrev som man kan sende ut:

 

Velkomstmail

Disse nyhetsbrevene er vanligvis sendt ut til de som nylig har abonnert hos deg. En velkomstmail fungerer best når det kommer med et tilbud til kunden, eksempelvis benytter mange nettbutikker seg av dette og tilbyr nye kunder en viss rabatt på sitt første kjøp.

 

Jubileum eller bursdager

Denne type nyhetsbrev kan være med på å øke kundelojalitet, da man for eksempel fremhever milepæler som er viktig for bedriften eller for kunden (f.eks bursdag). Her er det også vanlig at kunden mottar en rabattkode som de kan benytte.

 

Tidsbegrensede tilbud

Brukes til å målrette kunder når det er salg, spesielt de som har kjøpt lignende varer eller de som ikke har fullført kjøpet. Disse e-postene kommer også med kampanjekoder eller rabatter som utløper innen en viss tidsramme. Tidsbegrensede tilbud kan også være generelle salg nettbutikken har, som for eksempel black friday, sommersalg, nyttårssalg og lignende.

 

Har du glemt handlekurven din?

For de som jobber med e-handel, kan det å sende en e-post om en forlatt handlevogn oppmuntre kunder til å fullføre kjøpene sine. Disse e-postene kan være automatiserte budskap som ber kunden om å fullføre kjøpet innen en bestemt tidsramme.

 

Innsiktsfulle nyhetsbrev
Faller ikke din bedrift innenfor e-handel? Vel, du kan likevel ta i bruk nyhetsbrev og ha god effekt. Innsiktsfulle nyhetsbrev gir deg muligheten til å dele verdifullt innhold med abonnentene. Dette kan være bransjerelaterte artikler, tips og triks, veiledninger eller annet relevant innhold som engasjerer og hjelper kundene, om det er B2C eller B2B. Ved å gi nyttig informasjon bygger bedriften tillit og ekspertise hos abonnentene. I tillegg fremhever bedriften din kunnskap og kan hente inn nye leads eller at gamle kunder kommer tilbake.

 

Arrangementer og webinarer

Hvis du gjennomfører arrangementer, seminarer eller webinarer, kan nyhetsbrev brukes til å markedsføre og invitere abonnentene til å delta. Dette gir en direkte kanal for å kommunisere detaljer om arrangementet, programmet og eventuelle fordeler ved å delta.

 

Kundehistorier og suksesshistorier

Ved å inkludere kundehistorier eller suksesshistorier du har gjort for en kunde i nyhetsbrevene, kan man fremheve verdien av produkter og tjenester. Eksempler på hvordan andre kunder har oppnådd suksess med dine løsninger, kan inspirere og overbevise abonnentene om å gjennomføre det samme. Det er blant annet nyttig kommunikasjon til B2B kunder.

Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?

Klikk her