Meny
Nå har Havas, det globale nettverket Involve er en del av, lansert den siste utgaven av sin Prosumer-rapport, “Is the party over?”. Rapporten analyserer hvordan folks festkultur har endret seg i mange land, spesielt blant Gen Z. I en tid hvor unge mennesker er mer bevisste på helse, omdømme og pengebruk, viser det seg at det å hoppe over festen ofte kan være et mer attraktivt alternativ. Rapporten prøver å redefinere betydningen av fest og feiring, for å imøtekomme de skiftende behovene man ser over hele verden.
Nøkkelfunn
– 84 % av deltakerne er enige i at en fest kan skje når og hvor som helst…. ikke minst som en del av arbeidslivet, som after-work.
– 52 % av Gen Z foretrekker å være hjemme på en typisk helgekveld, i stedet for å gå ut.
– 49 % av de spurte foretrekker å feste med folk som er lik dem selv, fordi de føler seg tryggere.
– 80 % av deltakerne er villige til å gå på en fest som arrangeres av en merkevare, og 74 % av deltakerne er positive når merkevarer arrangerer fester fordi de har midler til å gjøre noe utenom det vanlige.
Undersøkelsen viser videre følgende:
Mange føler at verden er destruktiv, og det er ikke så rart med stadig triste nyheter verden rundt. Det kan være grunnen til at det virker som flere søker arrangementer som kan hjelpe dem å glemme virkeligheten en stund. Men i tider med mye uro, kan man også føle seg skyldig for å ta seg en fest eller ha det gøy. Festing har alltid vært en måte å samles på, få kontakt med kjente og kjære, møte nye mennesker, finne kjærlighet, underholdning eller for å få tankene på andre baner. Man kan jo spørre seg om Gen Z er blitt mer introverte etter pandemien? Endringene i festmentaliteten, hos spesielt Gen Z, kan påvirke hvordan også merkevarer skal møte denne generasjonen.
Rapporten fokuserer på seks hovedteorier som merkevarer bør vurdere:
– En verden av “hypefestivitet”: Festlighet er ikke lenger bare begrenset til å gjelde en spesiell anledning, men det er stort sett alltid en grunn til å feire eller ha en fest.
– Sosial selektiv: Hvis festen er overalt – og gjerne bare et tastetrykk unna – velger “innendørsgenerasjonen” (Gen Z) ofte å bli hjemme.
– Kontrollfreaker: Flere er blitt besatt av kontroll og har problemer med å gi slipp når de fester. Det betyr færre møter, mindre flørting, færre overraskelser og mindre alkohol.
– Det trygge stedet – et nytt fristed: «Kontrollfreak-samfunnet» har ført til et behov for å trekke seg tilbake hjemme, og bare feste med mennesker som er like oss selv.
– Nye måter å feste på: Festene forekommer sjeldnere, og feiringen er stadig i endring. Nå er det å forberede festen et høydepunkt i seg selv.
– Merkevarer og fester: Merkevarer kan bli ettertraktet ved å organisere minneverdige fester, og legge til rette for at folk kan være den beste versjonen av seg selv.
Med det ønsker vi i Involve alle våre kunder og samarbeidspartnere en riktig festlig jul!
Nysgjerrig på hva annet Kommunikasjonshuset Involve driver med?