Hardanger bryggeri
Hardanger bryggeri

HARDANGER BRYGGERI, HEIMHUG

Fyrst yta. So nyta.

Hardanger Bryggeri åpnet i Øystese i 2020. Involve har vært med fra starten, og har laget nettsiden, designet profil og ølboksene Gaukepils, Glime og Heimhug – inspirert av nordisk mytologi, vikinger og barsk natur. Heimhug betyr hjemlengsel og er et svart lagerøl brygget i samarbeid med metalbandet Enslaved. 

OPPGAVE

Involve skulle utvikle hele profilen til Hardanger Bryggeri helt fra start, hvor «nøysemda», den hardt arbeidende hardingen og deres lange historie med jordbruk og røff natur, er i sentrum. Etter «yta» er det viktig å «nyta».

 

«Fyrst yta. So nyta» oppsummerer folkesjelen og levesettet i Hardanger, og er selve fundamentet i den visuelle og konseptuelle identiteten til bryggeriet.

LØSNING

Fargepalett og illustrasjoner er inspirert av jordbruk, fjell og fjord. «Tone of voice» er sentral i merkevaren – all kommunikasjon er på nynorsk og tro til harding-sjelen.

 

Det var en morsom og kreativ prosess, der vi virkelig fikk grave oss ned i folkesjelen til hardingene. Så fort pay-off «Fyrst yta. So Nyta» ble spikret, falt det meste på plass. 

 

Gyngestolen kom som en idé da vår seniordesigner Kristina Aalandslid tok en liten pause og vippet på stolen. Når gyngestolen var på plass kom motpolen, traktoren, av seg selv. Symbolet i logoen er en «H» formet som en tilbakelent gyngestol i et vannmerke. Den ble animert på nettsiden, slik at den forvandler seg fra en traktor til en gyngestol i en sirkel av et drikkemerke, som symboliserer nettopp «Fyrst yta. So Nyta».

 

Se resten her: hardangerbryggeri.no/

Heimhug
Heimhug