Din bit gjør en forskjell

Kreftforeningen

Type

Sosiale medier

Publisert

2025 – 27.03

 

Bakgrunn

 

Når du fyller år (eller gifter deg!), får du gjerne gaver du ikke trenger. Samtidig er det mange som ønsker å bruke anledningen til noe mer meningsfullt – som å støtte en god sak.

 

Kreftforeningen har i flere år hatt tilbudet om å gi en gratulasjonsgave, altså donasjoner i stedet for gaver. Men etter å ha gjort mye av det samme over tid, ønsket de å friske opp produktet – og snakke til en målgruppe som kanskje ikke bruker TikTok, men som definitivt vil gjøre en forskjell.

 

Da Kreftforeningen ønsket å fornye gratulasjonsgaven, startet vi med det som betyr mest: å finne en måte å gjøre det både enklere og mer engasjerende å støtte en god sak.

Innsikt:

Folk har lyst til å bidra. Men mange føler de har for lite penger, for lite tid – eller rett og slett for lite peiling på hva de egentlig gir til.

 

Donasjoner handler ofte om følelser. Og skal du engasjere noen, må du vise dem verdien av det lille de faktisk kan bidra med. At hver eneste krone teller. Hver bit, faktisk.

 

Derfor visste vi én ting: Vi trengte noe som fanger oppmerksomheten raskt – og forklarer verdien like raskt.

Løsning

 

Din bit gjør en forskjell ble kampanjens hovedidé – et budskap som både er bokstavelig (ref bursdagskaken) og emosjonelt.

 

Ved å bruke en bursdagskake som visuelt grep, viser vi hvordan Kreftforeningen fordeler midlene – forskning, forebygging og omsorg – i en form alle kan forstå: et kakediagram – bokstavelig talt.

 

Vi lagde fargerike uttak med lekre kaker fra Hancock, satt sammen til stop motion animasjoner. Det ble også produsert egne varianter for både bursdag og bryllup – fordi kjærlighet og kreftsaken gjerne kan kombineres.

Kampanjen er lett å dele, lett å forstå og lett å like. Eller som vi sier i huset: Involve & enjoy.

Effekt og resultat:

Kampanjen er rykende fersk så vi venter fortsatt på resultater, men allerede nå har Kreftforeningen fått godt visuelt utgangspunkt for videre formidling – både i sosiale medier og på egne flater.

📸 Flotte bilder tatt av Juvodden Agenter og fotograf Shawn Arvind

🎬 Flere filmer til bruk i både sosiale medier og på nettsidene

🎂 Et konsept som kan leve lenge – og bidra til at flere overlever kreft.

IMG_6181-2 copy