Sammen mot kreft

Kreftforeningen

Bakgrunn

Vi i Involve! har hatt et tett og fruktbart samarbeid med Kreftforeningen siden 2011. Vårt arbeid har spennt over en rekke prosjekter, inkludert brosjyrer, infografikk, annonser (både digitale og print), rapporter og kampanjer.

 

Vi har også bidratt til videreutvikling av Kreftforeningens designmanual i samarbeid med deres interne designere. Våre prosjekter har dekket informasjonsmateriell rettet mot pasienter og pårørende, materiale for politikere og andre interessenter, vervemateriell for å rekruttere flere medlemmer, samt materiell for Vardesenterene, som tilbyr et bredt spekter av tjenester til kreftpasienter og deres pårørende. Arbeidet vårt involverer mange interne kontaktpersoner i Kreftforeningen, som distriktskontorer og spesialister, for å sikre at vi leverer nøyaktig og relevant innhold.

Type

Design & identitet
Content & Sosiale medier

Publisert

2011 – d.d

Design Manual for Vardesenteret

Vardesenteret er et resultat av et unikt samarbeid mellom Kreftforeningen og helseforetakene. Kreftforeningen, som en frivillig organisasjon, og sykehusene som offentlige aktører, jobber tett sammen for å støtte kreftpasienter og deres pårørende. Sammen skaper de trygge møteplasser som tilbyr aktiviteter som fremmer livskvalitet, velvære og mestring i en krevende livssituasjon.

 

I tett samarbeid med Kreftforeningens interne ressurser har vi videreutviklet og presisert deres designmanual. Dette gjør det enklere for Vardesenterene å skape eget innhold samtidig som de ivaretar senterets visuelle profil.

 

Formspråket har blitt både tydeligere og mer lekent, noe som er avgjørende for at pasientene, som allerede mottar mye informasjon på sykehuset, lett skal kunne kjenne igjen materiell fra Vardesenteret. I en hektisk hverdag hvor mye skal forstås og bearbeides, er det viktig å skape en gjenkjennelig og innbydende visuell identitet som senker terskelen for å oppsøke støtte og informasjon.

Rapport

Vi har også utarbeidet en rapport for Kreftforeningens Vardesentre. Denne rapporten, som ble printet ut, skulle være oversiktlig, konservativ i formspråket, samtidig lettlest og informativ. Vi samarbeidet tett med Kreftforeningen for å tydeliggjøre Vardesenterenes grafiske profil, slik at den skiller seg ut, men likevel harmonerer med Kreftforeningens visuelle uttrykk.

I tett samarbeid med Kreftforeningens interne ressurser har vi videreutviklet og presisert deres designmanual. Dette gjør det enklere for Vardesenterene å skape eget innhold samtidig som de ivaretar senterets visuelle profil.

 

Formspråket har blitt både tydeligere og mer lekent, noe som er avgjørende for at pasientene, som allerede mottar mye informasjon på sykehuset, lett skal kunne kjenne igjen materiell fra Vardesenteret. I en hektisk hverdag hvor mye skal forstås og bearbeides, er det viktig å skape en gjenkjennelig og innbydende visuell identitet som senker terskelen for å oppsøke støtte og informasjon.

Brannmenn og Kreft

Vi gjør mye varierte jobber for Kreftforeningen. Her fikk vi i oppdrag å produsere en film for å øke oppmerksomheten rundt brannmenn og deres økte risiko for kreft. Vi sto for alt fra prosjektledelse, filmproduksjon og tekst. Filmen ble raskt og enkelt produsert, men har hatt stor effekt i å skape bevissthet og engasjement rundt dette viktige temaet.

 

Gjennom vårt langvarige samarbeid med Kreftforeningen har vi vist vår evne til å levere kreative og effektive kampanjer, og vi ser frem til å fortsette dette meningsfulle arbeidet.