Målet var å få flest mulig til å tenke over sine levevaner, uten å bruke pekefinger eller dømmende stemme. Innsikten ble «Vi (Kreftforeningen) kan ikke forebygge tarmkreft, men det kan du». Derfor måtte kampanjen handle om å gi folk verktøy og motivasjon til å gjøre små endringer i eget liv, før det er for sent. Og sånn ble Førpåklok født.
Førpåklok er både en kampanje og en langsiktig satsing for Kreftforeningen da nesten halvparten av alle tarmkrefttilfeller har sammenheng med levevaner. Selv om det ikke finnes noen garanti mot å få kreft, så er det mye som kan gjøres for å minske risikoen.
Kampanjen er gjennomført med støtte fra Stiftelsen Dam.
Kampanjen ble sparket i gang med lansering av et nytt ord: “Førpåklok”. Ordets betydning ble gjennom en konkurranse i sosiale medier definert av det norske folket og så satt på trykk.
Kampanjen linker inn til førpåklok.no der de som har blitt inspirert kan lage en liste over egne små tiltak og råd som passer deres liv og bli mer Førpåkloke.
Målgruppen er godt voksne med behov for bedre levevaner. I filmene til kampanjen er det ikke Kreftforeningen, men ungdommen som minner foreldrene sine på å være Førpåkloke.
Det er jo lov med litt tøff kjærlighet, for en god sak.❤️