Informasjonskampanje for kronisk nyresykdom

Bayer

Oppgave / bakgrunn

Kronisk nyresykdom er en usynlig trussel som rammer 10 % av Norges voksne befolkning, men de fleste vet ikke at de er rammet. For våre kunder; Bayer, Abbott og AstraZeneca var det avgjørende å øke bevisstheten blant risikogrupper som diabetikere, hjertepasienter og personer med høyt blodtrykk.

 

Involve fikk i oppdrag å utvikle en informasjonskampanje for belyse problemet og motivere til tidlig diagnostisering.

Type

Kampanje

Publisert

Vår 2024

Innsikt, data, fakta

Hvis nyrene gir symptomer, er sykdommen allerede i et alvorlig stadium, noe de fleste ikke er klar over. Vi utviklet derfor et budskap som fokuserte på tidlig diagnostisering og behandling, med en tydelig «call to action» for risikogruppene: Ta en årlig urinprøve hos legen.

 

Vi valgte å gå for en lystig tone med vekt på forebygging, istedenfor å bidra til bekymring om et såpass alvorlig tema.

 

 

Løsning

Kampanjen ble utformet som en kombinasjon av digital markedsføring, pressearbeid og lokale arrangementer. Løsningen inkluderte fem animasjoner på sosiale medier med en lett og oppmuntrende tone, som formidlet budskapet på en engasjerende måte med en ¨call to action¨.

 

Samarbeid med LNT (Landsforeningen for Nyrepasienter og Transplanterte) og andre pasientorganisasjoner sikret distribusjon av innholdet gjennom deres kanaler. Vi kombinerte dette med artikler, fagstoff og foredrag, som ble spredt på nettsider og sosiale plattformer tilknyttet LHL, LNT og Diabetesforbundet.

Effekt

 Kampanjen oppnådde omfattende pressedekning i medier som på God Morgen Norge, Dagbladet, KK, regionsaviser og Vi over 60. Kombinasjonen av digitale kampanjer og lokale arrangementer gjorde at sykdommen ble mer forståelig for både risikogrupper og befolkningen generelt.

Resultater

Den digitale kampanjen leverte svært gode resultater, med høy synlighet på sosiale medier og betydelig trafikk til LNTs landingsside. Kampanjen oppnådde en medieeksponering verdt 5 millioner kroner og en ROI på rundt 15. Ved å skape bevissthet rundt tidlig diagnostisering har kampanjen ikke bare økt kunnskapen om kronisk nyresykdom, men også bidratt til å redde liv gjennom tidlig oppdagelse og behandling.