Legemiddelprodusenten Sanofi ønsket å øke oppmerksomheten og kunnskapen rundt atopiske sykdommer. Det mange ikke vet er at atopiske sykdommer som astma, atopisk eksem og nesepolypper sjelden kommer alene, og at de ofte henger sammen.
Innsikt:
Om man har en av sykdommene, har man ofte både to eller tre. Denne sammenhengen er ikke alltid hverken lege eller pasient klar over. Dette medfører at pasienten blir sendt fra en spesialist til en annen for behandling uten å se sammenhengen.
Løsning
Involve utviklet en serie filmer til bruk i sosiale medier for å skape oppmerksomhet rundt problemstillingen. På landingsiden fant man mer utfyllende informasjon.
Vi ønsket å lage filmer med høy oppmerksomhet ved bruk av absurd humor. Det gjorde vi ved å personalisere sykdommene, og overdrive effekten av dem.
Nøkkelen for å nå ut til målgruppen var å innlede et samarbeid mellom Sanofi og tre pasientorganisasjoner, Norges Astma- og Allergiforbund, Psoriasis- og eksemforbundet og Landsforening for hjerte og lungesyke. Alle bidro med innspill i utviklingen av kampanjen og kjørte filmene både som annonser og organisk i SoMe.
Filmene er produsert av Oslo Assembly, regi ved Martin Åkerhage.