Vetikal Nydalen

Avantor

Bakgrunn

Vertikal Nydalen er et ambisiøst prosjekt som har satt standarden for fremtidens miljøvennlige bygg. Bygget i Nydalen er et signalbygg for både bærekraft og arkitektur. Med sine 18 etasjer, designet av Snøhetta, og plassering langs Akerselva, har bygget potensiale til å bli et landemerke i Oslo.

 

Utfordringen var å utvikle en visuell identitet og en kommunikasjonsstrategi som kunne speile byggets innovative karakter og tiltrekke både næringsliv og boligkjøpere.

Type

Design & identitet
Content & Sosiale medier

Publisert

Våren 2024

Innsikt

Involve utviklet både merkevare- og markedsføringsstrategi for Vertikal Nydalen. Vi startet med å kartlegge byggets unike egenskaper, som den nyskapende miljøteknologien og det spektakulære designet, for å forstå hvordan disse skulle formidles på best mulig måte i forhold til målgruppenes behov og ønsker – både for kontorer og boliger. Innsikten dannet grunnlaget for en helhetlig strategi som kunne skape engasjement og salg.

 

I tett samarbeid med Kreftforeningens interne ressurser har vi videreutviklet og presisert deres designmanual. Dette gjør det enklere for Vardesenterene å skape eget innhold samtidig som de ivaretar senterets visuelle profil.

Formspråket har blitt både tydeligere og mer lekent, noe som er avgjørende for at pasientene, som allerede mottar mye informasjon på sykehuset, lett skal kunne kjenne igjen materiell fra Vardesenteret. I en hektisk hverdag hvor mye skal forstås og bearbeides, er det viktig å skape en gjenkjennelig og innbydende visuell identitet som senker terskelen for å oppsøke støtte og informasjon.

Løsning

Vi gjennomførte to halvdags workshops med alle involverte tidlig i prosessen der vi identifiserte de viktigste elementene som måtte til for å skape verdi for prosjektet. I etterkant utviklet vi merkevareplattform og kommunikasjonsplan for å ivareta en konsistent og kraftfull visuell identitet.
 
Det visuelle arbeidet inkluderte blant annet design og utvikling av logo, nettside, prospekter, nyhetsbrev, i tillegg til filmproduksjon og markedsføring på digitale plattformer.

Effekt

Vertikal Nydalen har hatt stor suksess på markedet. Med en sterk visuell identitet og et effektivt markedsføringsarbeid har bygget tiltrukket både næringslivsaktører og boligkjøpere. Arbeidet førte til et positivt salg og god respons på prosjektet selv om vi gikk inn i et noe fallende marked.

 

Kampanjene har skapt oppmerksomhet og engasjement, og bygget har fått en plass i både arkitekt- og eiendomsmiljøets bevissthet som et fremtidsrettet og bærekraftig prosjekt. Vertikal Nydalen vant nylig Storebrand Eiendom Bærekraftspris.

Resultat

Salgstallene for Vertikal Nydalen har vært imponerende. Allerede før salgsstart var det over 3000 interessenter og understreket prosjektets appell, både når det gjelder beliggenhet, design og bærekraftige løsninger. Ifølge Jan Græsvik, eiendomsmegler i DNB Eiendom, har Vertikal Nydalen fenget kjøperne og truffet en nerve i boligmarkedet. Kort sagt et svært attraktivt valg for de som ønsker å bo i Nydalen.