Tillit og falske nyheter

Havas Prosumer Rapport «The Future of Trust”

Havas Group, der Involve er en affiliate member, har publisert sin siste Prosumer Rapport «The Future of Trust». Studien viser at 2/3 av respondentene mener at vi har mindre tillit til hverandre i dag enn for 50-100 år siden. Den globale undersøkelsen har 9400 respondenter fra 27 land.

I følge rapporten, virker det som om tillit minsker. 7 av 10 svarer at de er bekymret for tap av tillit i sine land. Og 85% sier at tillit er sjelden vare i dag. Rapporten utforsker flere faktorer, inklusiv verdier, følelser og nærhet. Rapporten ser også på konsekvensene av fravær av tillit.

 

Vi stoler på folk i vår innerste sirkel. Studien avdekker at folk stoler mest på nær familie og venner. Fjernere bånd, inklusiv identitet som forbindes med rase, politikk, religion og etnisitet – har ikke samme betydning for tillit som de nære båndene.

 

Mangel på tillit kommer ofte fra negative erfaringer. 2/3 av de spurte sier at negative erfaringer skaper mistillit. Det tar 12 positive erfaringer for å stå imot én negativ erfaring. Det er viktig læring også for merkevarer!

 

Tillit til våre «likemenn» mister grunn. Respondenter svarte at de ikke alltid stoler på sine nettverk. Blant såkalte «prosumers» – forbrukere som går foran – uttrykker 79% bekymring for samfunnets tap av tillitsverdige ledere, og de er ikke overbevist om at autoriteter forteller sannheten.

 

Selv i våre dager der vi konsumerer flere medier og har mer informasjon enn noen gang før, sier respondenter at de føler seg mindre informert fordi de ikke er sikre på hvilke nyhetskilder de kan stole på.

 

Europeere føler svakere lojalitet og har svakere bånd til mennesker utenfor deres umiddelbare familier, spesielt sammenlignet med respondenter i Asia. I noen land er tillit bygget rundt religiøs og politisk innflytelse.

 

For merkevarer er det helt avgjørende å skape tillit gjennom fakta man kan stole på, godt innhold og god forståelse for hvem man snakker til og med. Det krever god kontakt med sine interessegrupper, innsikt og deling av selektivt og nyttig innhold, som viser at man bryr seg om sine kunder og deres behov.

I Norge har vi fortsatt en stor grad av tillit i samfunnet generelt. La oss ta vare på den, og bruke den for også å bygge ekte og gode merkevarer.

 

No Comments

Leave a Comment: