Hva ønsket kunden seg?
Den svenske hamburgerkjeden Max er markedsledende i sitt hjemmemarked takket være innovasjon og produktutvikling. Max er opptatt av miljøet og har eget miljøregnskap. Et grep de ønsker å ta er, paradoksalt nok, å få oss til å spise mindre kjøtt. Kjeden har et uttalt mål om at over 30% (1 av 3) av alle måltider de selger, skal være noe annet enn rødt kjøtt innen 2020. Derfor lanserte de «Green-familien» – et rent vegetarisk alternativ. Max har 111 restauranter i Sverige, men har foreløpig bare fire restauranter her i Norge. Mens lanseringen av Green-familien var en suksess blant unge vegetarianere og ikke-vegetarianere, var det også et ønske om å sette miljøarbeidet til Max på dagsordenen.
Hva gjorde vi?
Et viktig grep var å synliggjøre Max sitt miljøarbeid for beslutningstakere. Klimaminister Vidar Helgesen hadde i et tidligere intervju roset Max for sitt miljøarbeid under et besøk han hadde i Sverige, så det var naturlig å involvere Miljø- og Klimadepartementet. Vi inviterte en ellers svært opptatt Klimaminister til å møte administrerende direktør Richard Bergfors i Max, til deres restaurant i Oslo for å snakke om arbeidet. Det ville Vidar Helgesen svært gjerne. I tillegg ble bloggere og journalister fra vegetar og miljøsektoren (Fremtiden i våre hender og Veganmisjonen) invitert til å teste vegetarmenyen.
Sidebesøk på Facebook økte med over 1500%
Vegetarmenyen utgjorde nesten 20% av det totale salget i de
første ukene etter lansering