Tillit og mediene

Tillit i en tid med falske nyheter

Forskning fra Havas Media Group i samarbeid med Wall Street Journal/Barron´s Group utforsker hva som trigger publikum til å stole på media og reklame.

 

Hva er triggerpunktene og komponentene som må til for å drive publikums tillit til nyhetsbildet, og som får kampanjer til å ha en meningsfull påvirkning.

 

Mediebildet blir stadig mer komplekst og både tilknytning, kontekst og innhold betyr mye. Vi må ofte ta mange beslutninger om når og hvor vi som merkevarer skal være til stede. Vi er også i en tid der både forbrukere og bransjer diskuterer tillit.

 

Uansett alder og hvem du er, er det en delt oppfatning av hva som gjør en nyhet tillitsverdig. Studien som Havas Media Group har gjennomført viser en gjennomgående skepsis til sosiale medier. Folk stoler mer på innhold de ser på trykk, på TV og nettaviser.

Studien er basert på 5 509 respondenter som regelmessig bruker nyhetsmedier i USA, Europa og Asia, på tvers av kjønn, alder og sosiopolitisk syn.

Blant funnene er:

  • Folk stoler mer på merkevarer som er fundert på transparens, integritet og tillit. Nesten halvdelen (46%) sa at et nøkkelelement i deres tillit er basert på merkevarens pålitelige fortid. Nyheter og påstander som er velfundert med fakta er viktige komponenter i å oppnå folks tillit.

 

  • Annonser som er på trykk og på TV oppnår mer tillit blant publikum enn kampanjer på sosiale medier. 60% av respondentene stoler på annonser på trykk, sammenlignet med 58% på TV og 49% på digitale plattformer. Her kan det selvfølgelig være store forskjeller blant land og kontinenter, og vi må huske på at Norge er langt fremme i forhold til mange andre land når det gjelder bruk av digitale plattformer.

 

  • Folk som identifiserer seg på høyresiden politisk har ofte mer tillit til nyhetsbyråer og -institusjoner generelt. 78% av respondenter som lener seg mot høyre politisk kan ha tillit til et venstreorientert media, mens 68% av de på venstresiden stoler på nyheter fra en høyreorientert nyhetskanal. Kun 2% av respondentene globalt indikerer at det viktigste aspektet for å stole på en nyhet er hvis de er enige med meningene som er uttrykt generelt av nyhetskanalen, noe som indikerer at tillit er bygget av andre drivere, inklusiv pålitelighet over tid.

 

  • En viktig bidragsyter for tillit er at innholdet eller reklamen er i en kanal som forbrukere stoler på. Innhold og annonsering oppnår 69-83% av den tilliten som leserne har til nyhetsmediet fra før.

 

Involve! er affiliate medlem i Havas gruppen globalt.

No Comments

Leave a Comment: