Slik kommer du i gang med Influencer markedsføring

Jensen Beds

Influencer markedsføring er helt klart aktuelt for merkevarer og  bedrifter som ønsker å nå sitt publikum på en autentisk og engasjerende måte. En influencer kan ha stor innflytelse på sine følgere, som liker influencerens personlighet, stil og har tillit til råd, tips og anbefalinger. Det blir som å få råd fra en venn.

For at et slikt samarbeid skal ha god effekt, er det noen ting som bør være på plass.

 

Identifiser mål og målgrupper

Før du begynner å samarbeide med influencere, må man være bevisst på mål og målgruppe.Hva ønsker du å oppnå med influencer markedsføring? Ønsker du å øke merkevarekjennskap, generere salg, eller kanskje øke engasjementet på sosiale medier? Det er også helt essensielt å forstå hvem målgruppen din er, og hvilke influencere som har positiv innflytelse på disse.

 

Undersøke og finne relevante influencere

Neste steg er å identifisere relevante influencere, undersøke hvem som passer til din merkevare og målgruppe. Se etter influencere som har en engasjert følgerskare, og som deler merkevarens verdier. For å gjøre jobben lettere kan man bruke verktøy som Woomio og Inzpire.me, eller kontakte influencerbyråer for informasjon om den aktuelle influenceren.

Utvikle en strategi

I tillegg til mål og målgruppe, bør du ha en enkel innholdsstrategi som definerer hvilke typer innhold og kampanjer som skal lages, hyppighet og antall leveranser, definert budsjett og lengde på samarbeidet. Influencerne må få klare retningslinjer og forventninger, som vil gjøre det lettere å samarbeide. Men, husk å gi influenceren rom for å være kreativ, og til å snakke med sine følgere på sin egen måte. Man kan gjerne sette en standard for innholdet, men la influencerne bruke sin “tone of voice” og være seg selv, noe som gjør kommunikasjonen mer troverdig.

 

Samarbeid med influencere

Inkluder gjerne influenceren i prosessen når det lages planer, men vær tydelig på hva du ønsker at de skal gjøre for deg. Dette er alt fra hvilke type format, er det stories, video, bilde i feed? Skal dere ha en konkurranse sammen? Eller ønsker du at de skal lage innhold som du kan legge ut i egne kanaler? Uansett hva samarbeidet innebærer, er det viktig å opprettholde god kommunikasjon med influencerne og sikre at samarbeidet går best mulig for begge parter.

 

Hvordan vi kan hjelpe deg

For mange bedrifter kan det være en utfordring å håndtere alle aspekter av influencer markedsføring. Derfor kan bistand fra et byrå, som Involve, være til stor hjelp. Vi har jobbet mye med influencer markedsføring for kunder og kan hjelpe med alt fra å identifisere relevante influencere og utvikle strategier, til å administrere samarbeidet, ordne en samarbeidskontrakt med hver enkelt og analysere resultatene. Ved å outsource influencer markedsføring til oss kan du spare både tid og ressurser, samtidig som vi sikrer at samarbeidene blir gjennomført på en effektiv og profesjonell måte.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan vi jobber eller har noen spørsmål, så er det bare å ta kontakt med oss.

Vi hjelper deg gjerne! Ellers kan du også ta en titt på en av våre influencer-kampanjer her og her.